Suzuki Inazuma 250 test: Als de 'bliksem' in de bochten

06-06-2013

Je kan je werkweek op maandagochtend slechter beginnen. Op een van de eerste echte lente/zomerdagen van het jaar konden wij de Suzuki Inazuma 250 onder ideale omstandigheden testen in het groene hart van Nederland om vervolgens lekker uit te waaien in een zomers Zandvoort.

De verwachtingen waren hoog gespannen. Naast de naam Inazuma, wat vrij vertaalt “bliksem” betekent, belooft het promotiefilmpje van de nieuwe Inazuma 250 veel goeds. Het filmpje laat het al zien, de Inazuma is gemaakt om te sturen. Brikkels heeft deze motor uitvoerig getest om te kijken of zijn naam en verwachtingen waar gemaakt kunnen worden.

Als je de motor ziet staan, heb je niet het idee dat er een motor voor het A2 rijbewijs voor je neus staat. Wellicht komt dit door zijn twee uitlaten die de motor een groot en stoer karakter geven. De Inazuma is met zijn 24 pk (18kw) sterke motorblok en 182 kg een volwaardige motor, met een strak, ietwat futuristisch uiterlijk. Zo zitten de knipperlichten bijvoorbeeld verwerkt in de voorkappen en lopen deze in een lijn door naar de tank. Een minpuntje is het enorme voorspatbord, wat meer wegheeft van een sneeuwschuiver en dat een groot deel van de voorband bedekt. Desalniettemin een zeer mooie motor waar je zeker mee gezien mag worden.

Zodra je opstapt heb je door de comfortabele zit al direct het gevoel dat je hier een lekkere tocht mee kan maken. Draai je het contact om dan krijg je een zeer uitgebreide cockpit te zien, waar zelfs een benzinemeter, gear-indicator en onderhoudsindicator aanwezig is. Wat een leuk extraatje is: je kan de tellers ook instellen op mijlen, altijd handig mocht je op vakantie gaan naar de U.K. Verder kun je gemakkelijk door de verschillende opties heen scrollen met de twee knopjes op de cockpit.Maar voorlopig zitten we nog niet in Engeland en is onze bestemming het Groene Hart in de omgeving van Breukelen. Lekker wat bochtjes pakken en van uitzichten genieten.De eerste reactie na enkele kilometers gereden te hebben was een door mijn integraalhelm bedompt vreugdekreetje, gevolgd door: “wauw wat stuurt ‘ie lekker!!” Wat dat betreft stelt het introductiefilmpje niet teleur. De motor behoudt zijn lijn in de bochten en maakt weinig tot geen onverwachte bewegingen.

De gasresponse is direct en voelt zeer goed aan. Het vermogen wordt in een lineaire lijn op het achterwiel uitgeoefend en zorgt voor weinig verrassingen. Zijn 250cc blok is niet spectaculair maar voldoet absoluut en is ideaal voor de beginnende motorrijder.

Qua geluid laat de Inazuma 250 zich het best vergelijken met een naaimachine. De twee uitlaten zorgen dan wel voor een stoer uiterlijk, maar voor het geluid hoef je het niet te doen. Natuurlijk spelen hierbij de standaard dempers een grote rol en zal het geluid met andere dempers aanzienlijk beter zijn. Hoog in de toeren komt zijn Japanse karakter echter wel naar boven en hoor je een hoog jankend/zoemend geluid.  Door het sterke lage- en middentoerengebied hoef je de motor echter zelden in de begrenzer te gooien en blijft het typische jankende motorgeluid dan ook geregeld achterwege. Deze stilheid en trillingsvrijheid van de Inazuma kan zowel positief als negatief opgevat worden. Aan de ene kant heerlijk om te touren, maar aan de andere kant als je even flink op het gas wilt, krijg je niet de directe feedback die je bij een 1 cilinder motor veel meer hebt. Je zou kunnen stellen dat je met de Inazuma meer voor comfort dan voor beleving kiest. Maar als wij deze motor in een ideale bocht sturen is dat voor ons ‘beleving’ genoeg en kan een trillende 1 cilinder ons op dat moment gestolen worden.

Met deze ‘bliksem’ behaalde wij een topsnelheid van 145 km per uur op de teller. Dit houdt in dat je op de snelweg nog steeds genoeg marge hebt om zonder problemen andere weggebruikers in te halen. Combineer dit met de uitstekende wegligging en je weet dat je overal met de Inazuma uit de voeten kunt.

De vering kunnen we kort over zijn, deze is goed en degelijk ingesteld. Heerlijk om een lekker stuk te rijden, maar ook met hoge snelheden kun je makkelijk door de bochten heen zoeven. Ditzelfde geldt voor de remmen, deze passen goed bij de motor, geven voldoende vertrouwen en je kunt gedoseerd opbouwend remmen. Desalniettemin hadden wij voor een optimaal remgevoel liever een dubbele schijfrem voor gezien om bij hoge snelheden nog sneller stil te kunnen staan.

Aan het verbruik van de motor zul je geen pijn voelen in je portemonnee. Het nieuwe vloeistofgekoelde, tweecilinder in-lijn motorblok is uitgerust met een zesversnellingsbak en rijdt behoorlijk zuinig. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 1 op 26, en met een tankinhoud van 13.3 liter kun je hier een heerlijk stuk mee touren.

De Inazuma 250 is met zijn volwassen uiterlijk te koop voor € 4.699,- en is hiermee goed geprijsd als we kijken naar zijn concurrenten. We concluderen dat je hiervoor een leuke motor krijgt met een gaaf uiterlijk. De naam Inazuma is wat ons betreft een schot in de roos, bij de juiste omstandigheden (lees: bochten!!!) is de motor explosief en lastig te overtreffen. In bochten voelt deze motor zich thuis en met zijn comfortabele zithouding lijkt de Inazuma een ideaal reisgezel voor de beginnende motorrijder. Mocht je net je A2 rijbewijs hebben gehaald, dan is dit een toppertje om je eerste kilometers op te maken en het motorrijden echt onder de knie te krijgen. Een absolute aanrader!

Tekst: Hugo, Jeroen

Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Klik hier voor de technische specificaties.

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK