Harley-Davidson Street 750 test: Een authentieke instap Harley voor de Young Adults

16-05-2014

Eens moet de eerste keer zijn en voor Brikkels was dat bij Harley-Davidson. Onze eerste persintroductie en wel meteen met een model welke op het lijf geschreven is voor Brikkels, namelijk de Street 750!

Samen met mijn collega ben ik onderweg naar Delft waar de introductie zal plaatsvinden. We zijn benieuwd hoe het in z’n werk gaat en hebben geen idee wat we kunnen verwachten. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming, waar de Harley motoren prominent in beeld staan en een groot opblaasbaar Harley-Davidson logo staat, worden we met een drankje en een goede lunch ontvangen. Ik moet zeggen dat ik hier wel aan kan wennen. Binnen stonden nog een aantal Street 750’s klaar waar we later op zullen gaan rijden. Nu eerst maar even stilstaand kennis maken met dit model.

Kort maar krachtig

De eerste indruk van de motor: lange wielbasis, laag, stoer en ‘’dark’’. Ik neem plaats op de motor en voel me meteen als een koning met het brede en comfortabele zadel onder me. De lage zit van 610 mm zorgt ervoor dat ik gemakkelijk met m’n voeten bij de grond kom. En doordat de armen goed gestrekt zijn, voeten een beetje vooruit staan om op de stepjes te komen heb je direct het Harley gevoel te pakken. Verder heb je een simplistisch dashboard met de kilometerteller prominent in beeld.

Zoals als we van Harley gewend zijn, zijn het de details die het ‘m doen. Zo is het logo subtiel op de carter geplaatst en heb je de goed en mooi afgewerkte knoppen op het stuur. Doordat ik een goede afwerking van Harley gewend ben viel het juist op dat de bedrading niet overal even netjes was weggewerkt en dat de aansluitpunten/verbindingselementen ook gewoon duidelijk in het zicht zitten. Mocht het model in de toekomst nog worden aangepast zou ik dit graag in de stijl van Harley terug zien: de bekabeling netjes weggewerkt. Wat ik persoonlijk nog wel een gaaf detail vind, zijn de bougies die aan de zijkant van de motor te vinden zijn, dit geeft een stoere uitstraling.

Presentatie

Na te hebben genoten van de lunch en het uitzicht op de motoren was het tijd voor de presentatie. Hier werd wat meer uitleg gegeven over hoe de Street tot stand is gekomen en een stukje geschiedenis van het merk Harley-Davidson.

Afgelopen zomer vierde het merk haar 110-jarig bestaan en dit ging niet ongemerkt voorbij. Stel je even voor, het Sint Pietersplein in Rome vol met Harley motoren welke allemaal het gas vol open draaien en de claxon ingedrukt houden! De Paus was enthousiast en heeft honderden motoren gezegend. Harley is hier zeer trots op, want wie krijgt de paus zover om motoren te zegenen in het Vaticaan?!

Harley staat dicht bij de klant en wil hier graag feedback van, daarom hebben ze project Rushmore in het leven geroepen. Hierin gaan ze naar de klant toe en wil Harley erachter komen wat de klant echt wilt. Door dit project zijn er al meer dan 100 verbeteringen doorgevoerd op de touringmodellen door input van de consument.

Dat wat betreft een stukje achtergrondinformatie. We schakelen nu over naar waar het allemaal om draait: De Street 750 van Harley-Davidson. Dit model is ontwikkeld voor het jongere publiek, de Young Adults. Volgens de visie van Harley is deze groep uit op avontuur, woont over het algemeen in of rondom de stad, zoekt toegankelijkheid en heeft graag een eigen identiteit. Met de Street 750 kan de Young Adult laten zien wie hij/zij is, kan hij opzoek naar nieuwe ervaringen en bovendien ligt hij dichter tegen zijn (geringe) budget aan. Sterker nog, dit is de goedkoopste Harley-Davidson van dit moment! De Street 750 kost €8700,- in Nederland en €7700,- in België. Het laatste belangrijke punt is dat het woord ‘’vrijheid’’ wat bij motorrijden hoort door de bestaande en nieuwe Harley rijder compleet anders wordt geïnterpreteerd. De bestaande Harley rijder vertaald de ‘’vrijheid’’ naar het ontvluchten van de dagelijkse sleur terwijl de nieuwe Harley rijder (lees jongere) de motor ziet als een middel om van A naar B te gaan en nieuwe ervaringen te beleven.

Dit opgeteld heeft Harley voor zichzelf de lat hoog gelegd voor de street 750. Een nieuwe doelgroep aanspreken vergt over het algemeen concessies. De vraag rijst dan ook: is deze goedkoper street 750 Harley-waardig? Hoe spreek je de jongere doelgroep effectief aan terwijl je tegelijkertijd de huidige ‘oude’ Harley rijder trouw blijft?

We konden dan ook niet wachten tot de laatste slideshow tevoorschijn kwam met de tekst: screw it, lets ride

Screw it, let’s ride

Jaja, daar gaan we dan. De 8 motoren die vanuit Spanje en Italië naar Nederland zijn gehaald voor deze persintroductie mogen dan eindelijk gestart worden. Na alle uitleg wil je dan ook echt wel gaan rijden. Ik neem weer plaats op de Street 750, alleen ditmaal mag ik ‘m ook echt starten. Een druk op de knop en het welbekende Harley-Davidson geluid komt tot leven. Niet zo zwaar en heftig als ik had gehoopt, echter als je de standaard demper vervangt voor een andere dan is er een grote kans dat je een beter geluid uit de uitlaat krijgt. Het nieuwe vloeistofgekoelde Revolution X 60 graden V-twin blok loopt soepel rond en het gasrespons is lekker direct. De 222kg kun je makkelijk in bedwang houden en zeker wanneer de wielen beginnen te rollen heb je niet het idee dat je met zo’n ‘’fors’’ gewicht te maken hebt.

Eenmaal onderweg merk ik dat de comfortabele zit niet alleen stilstaand goed zit, zoals ik tijdens de lunch al kon ervaren, maar ook op de weg zit je als een koning. De vering voelt stevig en degelijk aan, maar is niet ‘’te’’ waardoor een motor nog al eens kan gaan stuiteren, nee dat is bij de Street niet het geval. Deze geeft je het gevoel dat je alles onder controle hebt, dit komt mede door de goede balans. Bochten insturen gaat hierdoor ook in een handomdraai en doordat het gasrespons direct is en je vanuit onderin voldoende koppel tot je beschikking hebt kun je heerlijk de bochten uit accelereren. Dit is een H-D met relatief veel grondspeling, maar door de goede stuureigenschappen zit je in de bochten toch wel redelijk snel met je stepjes aan de grond. Hieraan merk je dat deze stadse motor nog wel wat cruiser eigenschappen heeft en dat je deze soms ook zo moet berijden. Rustig door de bocht, maar daarna vol op het gas. Ook het schakelen gaat soepel, soepeler dan ik had verwacht. De rem en koppelingshendel kan voor de mensen met wat kleinere handen iets te ver naar voren zitten, waardoor je er soms wat moeilijker bij kan komen, wellicht is dit met één van de vele accessoires op te lossen.

De enkele remschijf voor heeft geen indruk op mij gemaakt en vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen. Persoonlijk had ik hier liever een dubbele schijfrem gezien. Er zit namelijk weinig gevoel in de voorrem en je moet deze stevig inknijpen wil je enig respons krijgen. De achterrem is stukken beter, hier kun je wel je gevoel in leggen en vertraagt de motor (bijna) sneller dan de voorrem. Bij het afremmen zul je dus vrijwel altijd de remmen gecombineerd gaan gebruiken. Maar volgens de andere journalisten is dat typisch Harley, dus wat dat betreft is de Street lekker authentiek gebleven. Ook beschikt de Street op dit moment nog niet over ABS, maar als we de geruchtenmachine mogen geloven dan ligt het in de lijn der verwachting dit model ook met ABS zal uitkomen.

De kilometerteller is prominent in beeld met daarin de odometer en twee dagtellers. Hier kun je door middel van een knopje op de teller zelf tussen schakelen en alles is duidelijk afleesbaar. Geen toerenteller, deze is ook niet nodig want de Street 750 laat je voelen wanneer er geschakeld moet worden en het blok geeft dus prima feedback. Alle knopjes zitten verder op de bekende plaatsen, al wil ik wel even zeggen dat ze op dit model ervoor gekozen hebben om de knipperlicht schakelaar ditmaal aan één kant te plaatsen in plaats van aan beide kanten één. Dit draagt allemaal bij aan het comfort van het rijden in de stad. Toch hadden ze deze wel iets lager mogen plaatsen, dit kan een kwestie van wennen zijn, maar de schakelaar zat een beetje onnatuurlijk hoog.

Conclusie

Deze motor sluit perfect aan bij de visie van Brikkels om de jongere bestuurder de vrijheid van het motorrijden laten ervaren. Ik moet dan ook zeggen dat Harley-Davidson hiermee een goede weg is ingeslagen en dat dit model de nieuwe motorrijder absoluut zal aanspreken. Zeker ook omdat dit model (net zoals alle andere Harley-Davidson modellen, behalve de V-Rod) op 35 kW verkrijgbaar is! Bij aanschaf van een nieuwe Harley-Davidson Street 750 is het gratis, wil je het later ingebouwd hebben zal dit +- €100,- kosten.  Het zal voor de ‘’oude’’ en meer ervaren motorrijder misschien net niet voldoende zijn, maar met een volwassen uitstraling, een goede krachtbron, super stuur/rijeigenschappen en een scherpe prijs van €8700,- is het met recht een motor voor de Young Adults. Harley lijkt dan ook geslaagd in hun missie een motor te produceren voor een nieuwe doelgroep terwijl tegelijkertijd trouw te blijven aan het ‘ouderwetse’ Harley gevoel! De Street 750 is een motor waar je heerlijk mee door de stad kunt rijden en welke je zonder problemen van A naar B brengt binnen het drukke stadsverkeer. Mocht je op gegeven moment meer ervaring hebben en toch een zwaardere motor willen, dan is er genoeg keus binnen de Harley familie.

 

Handige weetjes en feitjes

- Kleppen moeten om de 24.000 km afgesteld worden.

- Oliecarter is meegegoten in het blok.

- Achtervork gemonteerd in het frame.

- Banden zijn speciaal ontwikkeld voor Harley en dus alleen bij Harley-dealers verkrijgbaar.

- Veerweg 89mm.

- Voorband 17 inch, achter 15 inch.

- Tankinhoud 15 liter.

- Vloeistofgekoeld motorblok, geeft minder warmte uitstoot in de stad.

- Stepjes zijn iets naar voren geplaatst zodat je hier niet tegen aan komt  als je voor het stoplicht staat.

- Real steel Harley-Davidson tank, ook al is dit de goedkoopste Harley er wordt geen plastic gebruikt.

- Het stukje historie van Harley vind je terug in dit model, de Street is gebaseerd op 3 verschillende voorgangers, namelijk de 1977 xl cl caferacer, 1983 chopped fxx en de Classic knucklehead.

- De Street 750 kan geheel gepersonaliseerd worden door de 50 specifieke accessoires en 100 universele accessoires welke op meerdere Harley-Davidson modellen passen. Dus in totaal heb je grofweg 150 accessoires om jouw motor helemaal eigen te maken.

Tekst: Jeroen
Foto's: Mike van Cleven & Brikkels.nl
Modeljaar: 2015



Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK