Yamaha XJ6 ABS: Volop beleving bij deze betrouwbare motor voor iedereen

09-05-2014

Tijdens mijn lessen hoorde ik mijn instructeur altijd zeggen: “Er zijn twee type motorrijders; zij die gevallen zijn, en zij die nog moeten vallen”. Na bijna een decennium in het bezit te zijn van mijn A rijbewijs kan ik melden dat ik helaas in de eerste categorie thuis hoor. Echter ben ik er in de tussentijd ook achter gekomen dat er wel degelijk meer type motorrijders bestaan. Zo is er een groep, ik noem ze voor het gemak en bij een gebrek aan een beter woord hier de ‘Ducati-groep’, die zich alleen een motorrijder voelen op schuddende motoren zoals we die kennen van Harley, Ducati of van de Boxer BMW's. Alles wat van die schuddende standaard afwijkt wordt als te saai of te soepel aangemerkt. Een gebrek aan beleving is een veelgehoorde uitspraak vanuit deze groep. Ik behoor duidelijk niet tot die categorie aangezien ik denk dat je ook op een 'neutrale' 4-cilinder genoeg beleving kan hebben en de Yamaha XJ6 ABS heeft dit wederom voor mij bewezen.

Yamaha noemt het ‘motorrijden is zijn meest pure vorm’, en ik denk dat deze naked uitvoering van de Diversion daarmee even vaag als goed omschreven wordt. Vaag, omdat niemand echt weet wat de puurste vorm van motorrijden is, en goed omdat je op het moment van het berijden van deze Yamaha inderdaad precies denkt te weten dat dit motorrijden in zijn puurste vorm is. Het gemak waarmee ik deze motor van de ene in de andere bocht heb gegooid doet me nog steeds met een glimlach terug denken aan de week dat ik de XJ6 mocht testen. Het compacte frame van de motor, de lage zitpositie (785 mm), zijn lage gewicht (210 kg) en een gunstige (lage) plaatsing van de uitlaatdemper zorgen ervoor dat dit een stuurmachine pur sang is.

Met zijn 600cc 4-cilinder lijnmotor heb je genoeg vermogen elke bocht met kracht uit te accelereren waardoor sportief rijden zeker tot de mogelijkheden behoort. Ook bij het optrekken merk je dat de motor zonder terugval in het vermogen rap uit de startblokken schiet en uiteindelijk tot een topsnelheid van ruim boven de 140 km per uur uit komt. Ruim voldoende voor de Nederlandse snelwegen en de ‘lesversie’ versie van de XJ6 die ik mee kreeg kan daardoor het best omschreven worden als een wolf in schaapskleren aangezien de valbeugels en de ‘L’ achterop de sportieve mogelijkheden van deze motor aardig verbloemen. Op het moment dat je de motor start, en de wind uit de uitlaat tegen je enkel voelt blazen, wil je als berijder niets anders dan de motor van zijn ene op zijn andere oor gooien.

Dit komt mede door het gemak waarmee je de XJ6 bestuurd. Het is niet voor niets een veelgebruikte motor bij rijscholen. De motor is zowel vergevingsgezind als sportief en deze combinatie maakt het een goede motor voor de beginnende bestuurder. Je merkt dit onder andere aan de aanwezigheid van een dubbele schijfrem voor in combinatie met een ABS remsysteem die ingrijpt op momenten dat jij als beginnend bestuurder net even te hard in de rem hebt geknepen en je wiel dreigt te blokkeren. Dit soort techniek vangt een menselijk foutje op en zorgt ervoor dat jij veilig je weg kunt vervolgen. Een andere punt waaraan je merkt dat dit een goede beginnersmotor kan zijn, is de mogelijkheid om zonder bokken laag in de toeren te rijden. De motor waar ik mijn rijlessen op reed had deze luxe niet en ik moet dan ook schaamtevol erkennen dat ik tijdens de oefeneningen meermaals de motor midden in mijn 8-tjes oefening liet afslaan, met 1 keer zelfs een lichte valpartij tot gevolg. Tijdens het rijden van het 8-tje voor je rijexamen komt deze eigenschap dus goed van pas en kan jij je volledig op je eigen techniek richten en hoef je niet bang te zijn dat je met het schaamrood op je kaken je lesmotor van de grond hoeft rapen nadat je motor is uitgevallen. 

De valbeugels die gemonteerd waren op de versie die ik mee kreeg zorgen er naast een suf uiterlijk wel voor dat de motor zelf intact blijft na dat soort ongemakkelijke en schaamtevolle momenten. Het beschermt de motor tegen valschade waardoor de lak onaangetast kan blijven glimmen. Want glimmen doet de motor en als ik er een rondje omheen loop, en de lelijke valbeugels dan even weg denk, dan vind ik de motor op elk vlak goed in elkaar zitten. De uitlaat in het midden valt meteen in positieve zin op. Dit in combinatie met de strakke lijnen van de motor en de brede body maken het voor mij een mooie motor om te zien. Hij voelt degelijk aan en je hebt ook geen ‘plastic-fantastic’ gevoel als je de motor van een afstandje bekijkt. Degelijkheid en kwaliteit, termen waar je misschien eerder aan zou denken bij onze Duitse vrienden van BMW, voeren de boventoon bij de XJ6. Een esthetisch puntje van kritiek zijn de spiegels die weliswaar een rijk panorama geven van alles wat er achter je gebeurd, maar ze passen niet bij de rest van de motor. Ze zijn groot en lomp waardoor het suffige imago van een lesmotor niet geheel vermeden wordt.

Buiten de spiegels als puntje van kritiek heb ik mij tijdens en na de test enkel verbaasd over hoe positief ik over deze motor denk. Ik kan me dan ook geen slecht punt voor de geest halen en ik ga mij niet wagen aan uitspraken als ‘hij is misschien te goed waardoor hij tegen het saaie aan is’. Hij is niet saai, punt. Het korte frame en het lage zwaartepunt zorgen voor een sportief rijgedrag en er zijn weinig motoren die zo lekker in de bocht liggen als je XJ6.  Daar komt bij dat de motor genoeg vermogen onderin heeft waardoor je net zo snel de bocht weer uit bent als dat je hem ingevlogen bent. Het ABS-systeem zet hem vervolgens weer veilig stil en met zijn strakke uiterlijk (en dan moet je even de valbeugels wegdenken) heeft Yamaha een allround motor geproduceerd waar je zonder aanpassingsproblemen op weg kunt rijden. Met een prijs van €8.499,- is de XJ6 goed geprijsd. Je krijgt een hoop 'motor' voor je Euro's en je kan dan ook jaren plezier hebben de XJ6. Yamaha heeft ook nog een gilimiteerde XJ6 uitgebracht onder de naam XJ6 SP. Deze motor kost €200,- meer en hier krijg je een exclusievere carbon look voor terug. 

De conclusie is dan ook dat de XJ6 een betrouwbare motor is voor iedereen. Voor beginners laat de motor toe dat je her en der een foutje maakt, en voor gevorderden kan een dijkweggetje een bochtenparadijs betekenen waar de bochten met gemak aaneengeregen kunnen worden. Of het motorrijden in zijn puurste vorm is laat ik uiteindelijk toch aan de individuele motorrijder over, ik kan echter na de test op de XJ6 aangeven dat ik tijdens het rijden dikwijls een glimp van de essentie van het motorrijden meen te hebben opgevangen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zelfs de meest hardnekkige aanhanger van de ‘Ducati-groep’ waar ik het in het begin van deze test over had, toe zal geven dat ook op een 'vriendelijke' of 'neutrale' 4-cilinder zoals de XJ6 ABS van Yamaha beleving centraal kan staan.


Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2012




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK