BMW F700 GS: Meer ideale straatfiets dan een offroad GS?

02-05-2014

Afgelopen week stond er een BMW F700 GS voor mij klaar en ik moet zeggen dat ik niet echt een gevoel bij deze motor had toen ik naar de foto’s keek. Bij Brikkels hadden we namelijk al de BMW G650 GS en de F800 GS getest, dus mijn vraag was eigenlijk, waarom nu ook nog een 700 variant?! Heeft dit wel nut en kan dit wel wat zijn?

Deze vraag werd eigenlijk vrijwel direct beantwoord toen ik op de motor plaats nam en de eerste 100 meter had gereden. Wat een heerlijke motor! Laat ik snel vertellen waarom…

Karakter

Bij het ophalen van de GS 700 kwam wel kwam direct de vraag naar boven, is dit een GS? Als ik puur naar het uiterlijk kijk valt deze tussen een GS en een naked in. De BMW oogt niet zo hoog als bijvoorbeeld de F800 GS, maar tegelijkertijd ook niet zo laag als een naked. Enfin, ik neem plaats op deze eigenzinnige motor en mijn eerdere vraag wordt beantwoord. Je zit redelijk hoog zoals een off/allroad, maar ook meer in de motor zoals bij een naked. Om even een vergelijking te maken, bij de F800 GS Adventure heb je een zithoogte van 890 mm, op een Kawasaki Z1000 een zithoogte van 810 mm en op de F700 GS 820 mm. Verder voelt ‘ie  fijn en smal aan, je hebt een breed stuur in je handen maar een relatief laag zadel en hierdoor heb je direct het gevoel dat je ‘in control’ bent, zonder dat je een meter gereden hebt. 

Ook ditmaal blijft mijn puntje van kritiek de kilometerteller welke onder de 70 km/per uur slecht afleesbaar is. Waarom niet zo’n mooie digitale teller zoals naast de kilometer- en toerenteller? Via deze digitale teller kun je weer allerlei informatie aflezen zoals de buitentemperatuur, het momentane brandstofverbruik, het gemiddelde brandstofverbruik en de gemiddelde snelheid. Hier kun je gemakkelijk doorheen scrollen door middel van een knop op het stuur. Wil je de kilometerstand en de tripstand weten, dan zul je dit met een knopje moeten doen bij het digitale schermpje zelf. Over het algemeen een mooi afgewerkte motor met oog voor detail, de tank, 16 liter, zit zoals we dit gewend zijn bij de GS-familie (behalve de R1200 GS) achterin. En is er een 12 volt stekkeraansluiting geplaatst naast het contactslot, precies waar je ‘m nodig hebt als je bijvoorbeeld je navigatie zou willen aansluiten.

Het vertrouwen blijft groeien

Zoals ik al eerder zei was ik na de eerste 100 meter al verkocht. Een kleine S-bocht liet meteen zien dat je deze motor van het ene oor ophet andere oor kon leggen zonder dat ‘ie daarbij tegensputterde. Het gewicht ligt mooi centraal en je hebt helemaal niet het gevoel dat de motor (rijklaar) 209 kg weegt! Deze 700 is voorzien van een vloeistofgekoelde tweecilinder met 75 pk (55kW), welke we ook vinden in de F800 GS, alleen heeft deze 85 pk (63kW).  Klopt, dit is teveel voor het A2 rijbewijs, maar deze kun je ook gereduceerd krijgen en dan heb je 48 pk (35kW) tot je beschikking.
Het motorgeluid is niet spectaculair, maar rauw zoals we dat kennen van onze vorige testen. Tijdens mijn rit door de Randstad realiseer ik mij steeds meer dat deze motor vloeiend en rustig rijdt, het maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling je zit. Je hebt meer dan voldoende koppel tot je beschikking, de goede rempartij en de comfortabele zithouding dragen bij aan het goede rijgedrag. Het enige wat ik mis, wat ik wel bij zijn GS-broertjes had, is deuitnodiging naar het ruigere offroad terrein. Nee, daar voel ik me op deze motor niet door geroepen. Ik zeg niet dat het niet kan, ik heb tijdens het rijden ook af en toe een heuveltje gepakt, maar de F700 GS geeft mij niet het offroad gevoel. Deze GS is de uitzondering op de regel. Bochten insnijden en lange tourtochten maken, dat is waar deze GS uitermate geschikt en voor gemaakt is.
Mocht je na een lange dag op de motor de vermoeidheid toeslaan en ben je niet meer zo scherp om iedere keer je knipperlicht uit te zetten? Dan zorgt BMW voor je want na 15x knipperen gaat het knipperlicht automatisch uit. Het enige nadeel hiervan is, is dat je niet te vroeg moet aangeven wanneer je wilt afslaan, want dan zul je ‘m dus nog een keer moet indrukken.Het knipperlicht gaat uiteraard niet automatisch uit wanneer je voor het stoplicht staat, alleen wanneer je rijdt. Om het verhaal compleet te maken beschikt onze testfiets ook nog over het Safety Pack met ABS (standaard), ESA (Electronic suspension adjustment), RDC (bandenspanningcontrole) en ASC (automatische stabiliteitscontrole).  Deze systemen zorgen ervoor dat je nog veiliger op de motor zit, zo laat het RDC-systeem zien wat de actuele bandenspanning is en wanneer deze niet voldoende is of snel afneemt gaat er een waarschuwingslampje branden. Met het ESA systeem kun je de achtervering afstellen door te kiezen uit de volgende drie opties: Normaal, Comfort en Sport. De voorvering zul je nog wel handmatig moeten afstellen. Als laatste heb je dan nog het ASC, dit is de tractioncontrole bij BMW. Het zorgt ervoor dat de achterband niet kan doorslippen en dat het vermogen zo efficient mogelijk wordt overgebracht op het achtewiel in alle weersomstandigheden. Voor deze laatste drie opties zul je wel even je portemonnee moeten trekken en €820,- bovenop de standaard prijs moeten neerleggen. Ook konden wij beschikken over de verwarmde handvatten(€236,-), wat wel een absolute aanrader is. Het blijft een BMW, dus ook deze kun je kiezen uit de zeer uitgebreide optielijst.

Conclusie

Naar mijn mening doet ‘ie niet z’n volledige naam eer aan, maar neigt ‘ie meer naar een echte straatfiets. Dus meer een F700 S van Straße en de G van Gelände mogen ze van mij weglaten. Dit komt door de relatief lage zit en de scherpe stuureigenschappen van een naked. Daarnaast nodigt ‘ie ook niet echt uit om eens even lekker offroad te gaan, maar juist om eens lekker over de weg te scheuren, of misschien wel het circuit!? Hier zie ik dan ook het grote verschil met de G650 GS en de F800 GS, waar die motoren uitblinken met hun offroad karakter, moet de F700 GS het vooral hebben van zijn stuureigenschappen en stabiele rijgedrag de weg. De weg overigens, waar je je al rijdend op de F700 GS meer dan de koning voelt. De motor stuurt gemakkelijk, voelt degelijk aan en je hebt binnen een mum van tijd alle vertrouwen in de motor. De tijd dat een bestuurder moest wennen aan een motorfiets is met deze fiets verleden tijd. Kortom een heerlijke motor waar iedereen zo mee kan wegrijden, of je nou groot/klein, man of vrouw, een beginnende of ervaren motorrijder bent, in alle gevallen zul je met een glimlach op deze BMW F700 GS zitten.

Puur genieten!

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2014




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK