Kymco Agility 200 primeurtest: Een scheurijzer voor in de stad

25-04-2014

Na onze testen met de Kymco K-pipe en Xciting 400i mag ik de hand leggen aan een primeurtest met de Kymco Agility 200 motorscooter. Dit model is geschikt voor het A2 rijbewijs, maar Kymco heeft deze ook in een 125cc versie voor het A1 rijbewijs.

Design & Dashboard

De titel verklapt al een beetje hoe ik over deze Kymco denk, maar laten we  bij het begin beginnen. Het eerste wat mij opvalt is dat deze motorscooter maar een fractie groter is dan een 50cc scooter. Aan het uiterlijk zul je dus niet gelijk zien dat je met een motorscooter te maken hebt, behalve het feit dat er achterop een motorkentekenplaat zit. Na een rondje om de Agility te hebben gelopen, maak ik de buddy open om te zien wat ik hier in kwijt kan. Deze is redelijk ruim en hier kun je prima je slot, schooltas of boodschappen in kwijt. Dit bracht mij wel meteen op de vraag, waarom kan ik hier geen helm in kwijt!? Dat zou toch ideaal zijn…

Het antwoord is vrij simpel. Elk model motorscooter wordt op 1 frame gebouwd en hierin plaatsen ze dan alleen verschillende motorblokken in, zoals bij de Agilityen 125cc en een 200cc (werkelijk 165cc). Om die simpele reden is de buddy wat kleiner, zodat er ook een groter motorblok zonder problemen in kan. Mocht je toch meeropbergruimte willen, kun je ervoor kiezen om voor +- €50,- een topkoffer aan te schaffen. Deze geven de scooter een wat suffer uiterlijk, maar dan heb je wel meer opbergruimte. De keuzes in het leven… Enfin, terug naar de motor zelf, het dashboard is duidelijk en simpel, geen poespas. Je beschikt over een analoge km-teller en benzinemeter, daarnaast heb je een digitaal klokje + odometer, that’s it. Voor degene die niet weten wat een odometer is, dit is een apparaat waarmee de (totale) afgelegde afstand wordt gemeten.

Opstappen & gaan

Het is al een paar keer eerder naar voren gekomen, maar een motorscooter is puur gemak. Je stapt op, starten en rijden maar. Niks geen koppelen of schakelen, nee gewoon de gaskraan opendraaien en je bent weg. Dat is voor de Agility niet anders, met z’n 165cc, levert ‘ie bijna 10 pk en ben je zo weg. Niet alleen het (scooter) uiterlijk doet deze Kymco klein aan, maar ook zijn gewicht van 122kg laag! Door de combi van deze twee factoren is de Agility zeer wendbaar en makkelijk te besturen. Vanaf het moment de je gas geeft trekt de Kymco in 1 ruk door naar de 80 km per uur. Op dat moment ben je je wel weer bewust dat je niet te maken hebt met een 50cc scooter… Als je de grens van 80 km per uur bereikt trekt ‘ie met wat meer moeite door naar de 100 km per uur, dit is ook gelijk het eindstation. Doordat het vermogen geleidelijk aan op het achterwiel wordt overgebracht en het weinige gewicht wat je tot je beschikking hebt goed centraal ligt kun je de motor heerlijk de bochten insturen en uit accelereren. Kortom, de Kymco doet wat jij wilt. Na het versnellen moet je uiteraard ook kunnen vertragen en hiervoor hebben ze de remmen uitgevonden. Echter is de voorrem van deze Agility soft en sompig en moet je deze hard in knijpen voordat je enige feedback krijgt. Gelukkig beschik je over het algemeen over twee remhendels en is de achterrem meer dan voldoende. Reageert direct en kun je goed doseren.

 

En als laatste, niet geheel onbelangrijk, hoe zit je? Het zadel is voldoende groot en heeft een comfortabele zit, maar helt wel een beetje naar voren waardoor je af en toe de neiging hebt om naar voren te glijden.

Zien en gezien worden

Ik kan niet anders zeggen dan dat je goed zicht hebt in deze spiegels. Ze zijn redelijk groot en geven goed zicht wat er achter je gebeurd. Dit is ook wel fijn, want mocht je de snelweg op moeten en dus niet harder kunnen dan 100 km per uur, dan is het zeker fijn dat je het achteropkomende verkeer in de gaten kunt houden. Bij deze snelheid merk je wel wat trillingen in het stuur en dat is jammer, want er is niets aan de hand en je ligt goed op de weg, maar dit geeft na verloop van tijd toch een irritant gevoel in je handen.

Terug in de stad voelt de motorscooter zich helemaal thuis. Overal tussendoor en langs geeft je een heerlijk vrij gevoel. Ook z’n geringe omvang zorgt ervoor dat je ‘m overal kwijt kunt. Maar let wel op want een boete heb je zo aan je broek hangen. Zonder dat je het door hebt rijd je 70 km per uur waar je 50 mag! Met een verbruik van 1:24 en de (kleine) tankinhoud van 6L draagt ook mee aan het feit dat het een echte stadsscooter is.

Conclusie

Met een prijs van €2199,- is de Agility scherp geprijsd, zoals we dit van Kymco gewend zijn. Vergelijk de prijs maar eens met de Yamaha Xenter. Hiervoor heb je een heerlijke stadsscooter waar je ook nog mee de snelweg op kunt zonder hier een last te zijn voor het overige verkeer.  Kortom, het uiterlijk en de groote van een 50cc scooter, maar wel het gemak van de snelheid van een motorscooter, maken dit een leuk scheurijzer voor in de stad.

Tekst: Jeroen
Foto’s: Brikkels
Modeljaar: 2014

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK