Hyosung RT125 Karion test: Verrassend brutaal

27-05-2013

De Hyosung RT125 Karion is met zijn aparte uiterlijk en zijn stoere dikke achterband gaaf om te zien. Hyosung heeft hiermee een brutale motor gecreëerd. Of deze brutaliteit in de praktijk berijdbaar blijkt te zijn is door Brikkels getest.

Hyosung heeft sinds 2012 een Nederlandse importeur van dit Koreaanse merk. Het bedrijf is vooral sterk in de 125CC en 250CC klasse. Hiernaast biedt Hyosung ook motoren aan in de naked, sport en cruiser modellen van 650 CC. Voor de test van vandaag ligt de focus op een vreemde eend in de bijt; de RT125 Karion.

Na het herfstachtige weer van de afgelopen dagen bleef de regen vandaag gelukkig achterwege en kon de Karion op een droog wegdek door stad en land gescheurd worden. Het decor van vandaag? De Dam in Amsterdam en de omgeving van het Spaarndamse platteland.

De Karion is met zijn 125cc en 10kw met recht een beginnersfiets te noemen. De gasresponse is vergevingsgezind en daarom hoef je geen ervaren rijder te zijn om je uit te kunnen leven op deze motor. In de eerste versnelling mist hij wat vermogen en het is dan ook zaak om zo snel mogelijk op te schakelen. Met een beetje goede wil ben je echter nog steeds als eerste weg bij het stoplicht en om de motor met een brommer te vergelijken gaat zeker een stap te ver. Alleen al het feit dat de meerderheid van de overige motorrijders je groeten tijdens het rijden laat zien dat je op een Karion zonder schaamte een motorrijder genoemd mag worden. De motor komt goed mee in het stadsverkeer en ook buiten de stad op een bochtig plattelandsweggetje stuurt hij er lustig op los. Met zijn lage gewicht (slechts 135 kg) kan je de motor gemakkelijk om gooien en door zijn soepele rijeigenschappen doet hij precies wat je wilt en in bochten houdt hij goed zijn lijn.

Boven de 80 km per uur begint de 1 cilinder op volle toeren te draaien en krijgt je kont een massage waar je bij de gemiddelde massagesalon flink geld voor moet betalen. Zeker met een harde wind is deze trilling in snelle bochten niet ideaal en heb je het gevoel dat de motor heen en weer wiebelt. Toch blijft de Karion, mede dankzij zijn forse banden, over het algemeen een stabiele motor waarmee wij op het rechte stuk wind mee en plat op de tank een snelheid van 117 km per uur op de teller hebben gehaald. Ondanks een comfortabele zithouding is het echter niet ideaal om met deze snelheid uren te touren. De Karion is dan ook meer geschikt voor ritjes op de B wegen en in het stadsverkeer. De soepele vering zorgt ervoor dat hobbels en snelheidsdrempels zonder moeite genomen kunnen worden. Hiernaast kan je goed gedoseerd remmen en ondanks de trommelrem achter (waar je niet te veel van moet verwachten) zorgt de combinatie van beperkt gewicht en een goede voorrem ervoor dat de motor prima remt.

Mocht je toch van plan zijn om met de Karion een langere tourtocht te maken of meer spullen mee te moeten nemen dan in je rugzak passen, dan is het mogelijk een koffer achterop te plaatsen. Hier kan overigens ook met enige creativiteit een reistas bevestigt worden. Ondanks zijn beperkte tankinhoud (9.1 liter) is goed mogelijk lange afstanden af te leggen. Zonder zuinig te rijden haalt de Karion met gemak 28 kilometer op 1 liter benzine. Een budget tourtocht richting de Ardennen ligt dus zeker in de mogelijkheden.

Deze no nonsense motor is voor € 2999,- te koop en is hiermee scherp geprijsd. Dit bedrag staat goed in verhouding met de kwaliteit die je hiervoor krijgt. In de afwerking merk je dat dit geen ‘high end’ motor is maar dat is met deze prijs ook niet te verwachten. Dit merk je bijvoorbeeld aan de cockpit. Ondanks dat deze duidelijk leesbaar en relatief gemakkelijk te bedienen is, zit er niets extra’s in.  Zo onthoudt de cockpit niet in welk menu je gebleven bent na het uitschakelen van de motor. Ook zit er een redelijk groot verschil tussen de weergegeven snelheid op de teller en de werkelijke snelheid gemeten via de satelliet. Beide punten zijn zeker niet het einde van de wereld en de ‘fun’ die je met deze motor beleeft weegt zeker op tegen deze minpunten.

Al met al kan geconcludeerd worden dat de eenvoud waarmee je deze Hyosung RT125 Karion kan berijden het tot een ideale startersfiets maakt waarmee je je 11kw periode met plezier door kan komen. Het brutale uiterlijk van de motor trekt overal veel bekijks en mede door de grootte van de wielen voelt het aan als een volwaardige motor. De goede prijs-fun verhouding maakt deze motor een aanrader voor de beginnende bestuurder. De brutaliteit van deze motor blijkt in de praktijk dus zeker bereidbaar en we hebben ons uitermate vermaakt op deze motorfiets.

Foto’s: Brikkels
Tekst: Hugo
Bouwjaar: 2013

Klik hier voor de technische specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK