Harley-Davidson SuperLow: een rasechte cruiser!

04-04-2014

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het kleine jaar dat Brikkels nu oud is, nog niet meerdere malen heb moeten glimlachen bij het denken aan een naderende test. Tot nu. En of dat nu te maken heeft met jeugdsentiment, het imago dat rond het merk Harley-Davidson hangt, het beloofde prachtige lente weer of een combinatie hiervan weet ik niet zeker. En dat interesseert me eerlijk gezegd ook niet zoveel want ik ga een week lang de blits maken op een 35kW XL883L “SuperLow”!

De XL serie van Harley-Davidson, ook wel de “Sportster” serie genoemd, wordt al geproduceerd sinds 1957 met het legendarische “Ironhead” motorblok. In 1986 werd het “Evolution” blok geïntroduceerd welke ook te vinden is op de Harley die ik mocht testen. Zij het in een wat moderner jasje uiteraard aangezien carburateurs allang zijn vervangen door injectie en de ketting waarmee de Sportster tot 1993 werd uitgerust is verruild voor een riem. En zo blijkt dat deze ‘basic’ ogende SuperLow eigenlijk behoorlijk geavanceerd is. Zo is ‘ie standaard uitgerust met ABS, zelf uitschakelende knipperlichten en wat ik persoonlijk een coole gadget vind: H-D Smart Security System. Daarmee kun je de sleutel gewoon in je zak houden wanneer je de motor wilt starten en wanneer je ‘m uitzet en wegloopt worden automatisch de elektronische veiligheidsfuncties ingeschakelt!



Het moment is daar!

Het starten, daar ben ik erg benieuwd naar! Of liever gezegd, het geluid wat daarna volgt. Terwijl ik mijn ogen uitkijk in de prachtige showroom te Veghel, hoor ik de klanten al van ver aankomen en denk ik bij mezelf: “Man, wat een geluid. Heerlijk, die harde klappen uit de lange uitlaten.” En terwijl ik een uitgebreide tour krijg door de showroom word ik alsmaar ongeduldiger en wil ik eigenlijk alleen maar ‘mijn’ SuperLow tot leven wekken. Er wordt nog even toegelicht hoe het ‘key-less’ starten werkt en het moment is daar; de startknop kan ingedrukt worden. Na drie keer rondgaan komt er leven in de brouwerij en trilt en schudt de Harley hevig alsof ook hij blij is dat ‘ie eindelijk van stal mag. Maar dan het langverwachte geluid. Misschien heb ik in mijn herinneringen het geluid van een Harley verheerlijkt of misschien is mijn gehoor achteruit gegaan maar waarschijnlijk zijn het de strengere emissie-eisen waardoor deze SuperLow wat tammer klinkt dan ik verwachtte. Navraag bevestigt mijn vermoeden, door het inspelen op toekomstige emissie-eisen wordt het geluid behoorlijk gedempt. Goed nieuws want dat betekent dat een andere set uitlaten dat dus kan verhelpen!

And we’re off

Rijden op een ‘cruiser’ is nieuw voor mij, dus de zithouding is op z’n zachtst gezegd wennen. Bedenk daarbij dat de SuperLow zijn naam écht eer aan doet want je hebt haast het gevoel dat je met je kont over het asfalt sleept. Qua hoogte kan je ‘m ongeveer plaatsen tussen de Honda MSX125 en de Kymco K-Pipe, om een idee te geven van de schaal. Maar dankzij deze eigenschappen ligt het zwaartepunt van deze Harley óók laag waardoor ‘ie, in theorie althans, uitstekend te manouevreren zou moeten zijn. Dat is natuurlijk waarvoor wij van Brikkels zijn, om dat eens uitgebreid te testen!
Direct bij de eerste bocht vallen me een aantal dingen op. Ten eerste; de stepjes zitten, net zoals alles op deze SuperLow, óók verdomd laag. Ten tweede; het voorwiel lijkt in een langzame bocht de bocht ‘in te vallen’ waardoor ik in tegengestelde richting aan het stuur moet trekken. Wellicht komt dit door de grote balhoofdhoek (31.1 ̊) of de 18 inch voorvelg maar het is even wennen. And last but not least; de bocht stevig uitaccelereren is heerlijk want er is absoluut geen gebrek aan koppel bij lage toeren! Conclusie na twee tellen rijden is eigenlijk dat ik mezelf deze week een ietwat andere rijstijl aan moet leren.

Dat moet natuurlijk geen probleem zijn en ik moet zeggen dat het dan ook vrij snel went. Laat ik deze alinea beginnen met de minpuntjes zodat dat maar gedaan is. Ten eerste; door de beperkte ruimte bij de linker stuurhelft zit de spiegel nogal eens in de weg wanneer ik de koppeling wil bereiken. Dit is vooral zo bij het dragen van winterhandschoenen, bij de mooie dagen zijn de zomerhandschoenen weer uit de kast getrokken en daarmee had ik minder last van dit euvel. Ten tweede; door de extra stalen busjes onder de stepjes wordt de maximale hellingshoek nóg verder verkleint en die was al niet zo groot. Ook vervelend aan die dingen is dat m’n broek er af en toe achter blijft haken. Overigens zijn deze busjes verwijderbaar dus zo’n groot probleem is het niet. Mijn laatste punt bedenk ik me tijdens m’n reis van 120km over de snelweg richting huis. Of liever gezegd; ik voel het. Want doordat er 0,0% bescherming is tegen de wind en de zithouding enigszins achterover is zijn mijn armen de voornaamste reden dat ik bij thuiskomst nog altijd op de motor zit. En dat voel ik want m’n onderarmen zijn best vermoeid na zo’n stukje snelweg. Maar zoals gezegd, dat laatste punt, en eigenlijk ook het tweede punt, horen nou eenmaal bij (extreem lage) ‘cruisers’. Dat breng me nu bij het punt waarvoor deze SuperLow wél geschikt is en waar ‘ie dan ook met vlag en wimpel in slaagt: cruisen. Warmte records sneuvelen deze week alsof het niets is, dus ga ik de Harley eens gebruiken zoals het hoort; met een rustig gangetje richting Bloemendaal aan Zee om daar eens lekker over de boulevard richting Zandvoort te kachelen. Dán valt alles op z’n plek; het motorblok heeft zoveel koppel dat ik nauwelijks hoef te schakelen en dus geen last heb van het eerder genoemde euvel met de koppeling. Voor wat betreft mijn derde punt van zonet; met de wintervoering nog in de jas is de rijwind nu juist zeer welkom om me een beetje af te koelen. Jaja dames en heren, u ziet het goed: afkoelen! Helaas is de boulevard niet zo lang maar het is wél een uitermate geschikte plek om eens een aantal mooie foto’s te maken én een lekker visje te verorberen! Terwijl mijn collega druk bezig is met foto’s maken en ik het visje verorber, verschil moet er zijn natuurlijk, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn van ‘mijn’ ontzettend goed afgewerkte SuperLow. Details zoals het chrome luchtfilterhuis met daarin ‘883’ gefreesd, de zilver gepolijste transmissie met daarin een ‘5’ gefreesd, de prachtige zilveren gepoedercoate cilinders, de geweldige ‘paintjob’ en zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik denk dat de plaatjes voor zich spreken!

Aangezien het weekend is begint het al behoorlijk druk te worden in deze contreien en omdat deze Harley ook nog de naam Sportster draagt kunnen we niet afsluiten zonder te testen of ‘ie die naam eer aandoet. Uiteraard begrijp ik dat ik dat ik het niet in m’n hoofd moet halen om het maar enigszins te vergelijken met een sport- of zelfs nakedbike. Zoals ik eerder al aangaf valt het voorwiel de bocht in bij lage snelheden en door de beperkte stuuruitslag is een kleine draaicirkel een utopie maar zodra het gas erop gaat kan er behoorlijk sportief worden gereden met de SuperLow! Dankzij het extreem lage zwaartepunt, de strakke vering en het vertrouwen dat ik van de Harley krijg beleef ik tot mijn verbazing, eerlijk is eerlijk, ontzettend veel lol op bochtige weggetjes. Dat de eerdergenoemde busjes onder de stepjes ervoor zorgen dat ik vrij snel aan de limiet zit mag de pret absoluut niet drukken want als ik aan het eind van de bocht het gas opentrek kómt er toch een heerlijke grom uit de uitlaat. Dat, gecombineerd met het schrapende geluid van de stalen busjes over het asfalt geeft een mooi combinatie die ik van tevoren niet verwacht had! En dankzij het meer dan goede ABS systeem durf ik zonder twijfel de remhendel fors in te knijpen tijdens een bocht. Overigens beschikt de Harley sowieso over een zeer puik remsysteem waarmee goed te doseren valt en die eigenlijk direct vertrouwen geeft.

Conclusie

Met een vanaf prijs van 10.600 euro is de Harley-Davidson Sportster SuperLow zeker geen goedkope motorfiets. Maar daarvoor heb je wel een Harley-Davidson Sportster SuperLow! Qua rij-eigenschappen is het een heerlijke fiets maar daar moet natuurlijk wel de kanttekening bij worden geplaatst dat het geen naked is dus ook niet als zodanig beoordeelt moet worden. De afwerking van het geheel is van erg hoge kwaliteit en alleen al het aantal details vind je niet snel op een motor in deze prijsklasse. Dus ben je op zoek naar een ‘cruiser’ voor je A2 periode én daarna, waarmee je de blits kunt maken en die ook nog beschikt over sportieve rij-eigenschappen, neem dan zeker de SuperLow in overweging! Al is het maar omdat het een Harley-Davidson is.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

*Overigens kan de Harley-Davidson kosteloos worden omgezet naar een 35kW versie wanneer deze nieuw is aangeschaft. Dit valt onder de service van de Authorized Harley-Davidson-dealers!




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK