De Kymco Xciting 400i motorscooter: Van alle gemakken voorzien

02-04-2014

In de week dat we de Kymco K-Pipe aan de tand hebben gevoeld hebben we tegelijkertijd Kymco Xciting 400i motorscooter meegenomen voor een test. Waar de K-Pipe vooral voor de prijsbewuste koper een goede keus is, lijkt de Xciting voor een breder publiek aantrekkelijk. De vaak leidende eerste indruk is goed, en ook na een weekje rijden kan ik niet anders dan positief zijn.

De eerste meters op de motorscooter voelen direct vertrouwd aan en het duurt dan ook niet lang voordat ik vertrouwen heb in de Kymco, waardoor ik mij volledig kan focussen op het rijgedrag, de zithouding en het gemak van de motor die voor zowel het A als het A2 rijbewijs geschikt is.

 

Zithouding

Ik verzet mijn kont een beetje naar achter zodat mijn benen iets meer gestrekt kunnen worden en mijn voeten kunnen rusten op de daarvoor bestemde plaats. Uiteraard strek ik mijn benen zo ver mogelijk om te voorkomen dat het geheel er een beetje duf uit ziet zoals dat wel eens bij een motorscooter het geval kan zijn. Je kan je het beeld voorstellen; torso dicht bij het stuur en benen opgevouwen alsof je op de loopfiets van een kleuter stad en land probeert te doorkruisen. Niets van dit alles bij de Xciting, waar je benen ‘cool’ gestrekt vooruit kunnen en hier maak ik dan ook dankbaar gebruik van.

Het zadel zit daarnaast comfortabel en lange afstanden rijden hoeft dan ook geen straf te zijn. Ik moet hierbij toegeven dat ik nooit langer dan 1 uur achter elkaar op de motor heb gezeten, maar mijn verwachting is dat de gemiddelde gebruiker zijn of haar motorscooter ook voornamelijk voor de korte ritjes zal gebruiken en dan is 1 uur comfortabel zitten dus ruim voldoende. Ik heb in ieder geval niet veel Nederlandse motorscooters voorbij zien komen op de bergtoppen in de Pyreneeën tijdens mijn motorvakanties in die omgeving. Echt toeren op vakanties is de Xciting dan ook niet voor gemaakt. Hij zal het meer van het stadsverkeer en de korte afstanden moeten hebben waar de motor zeer goed tot zijn recht komt. Mocht je overigens een passagier mee nemen dan heeft hij of zij voldoende ruimte achterop. Als bestuurder zit je goed, maar als passagier zit je koninklijk.

Stuurgedrag

Het stuurgedrag van de motor is goed en je hebt nooit het gevoel instabiel een bocht in te gaan. Dit geeft vertrouwen en maakt het mogelijk nog soepeler door het (stads)verkeer te cruisen. Ik zet stad tussen aanhalingstekens omdat de motorscooter uiteraard ideaal is voor in de stad. Echter, het is geen straf met de motor de snelweg op te gaan aangezien hij gemakkelijk mee kan in het verkeer. Ook voor woon-werkverkeer waarbij je over de snelweg moet staat de Xciting zijn mannetje. Mocht je snel stil moeten staan dat helpen de dubbele remschijven voor en de enkele schijf achter je daar zonder problemen bij. De 193 kg (droog) zware motor staat binnen no-time stil en de rem is goed te doseren zonder dat hij tussentijds ‘hapt’.

Opbergruimte

Wat ik ideaal vindt aan motorscooters is het gemak van ‘even een boodschap doen’ of ander stadsverkeer waarbij relatief kleine afstanden afgelegd worden. Nu kan je voor dat soort zaken natuurlijk de fiets pakken, maar waarom zou je? Je hebt een motorscooter. Op mijn weg terug van werk heb ik dan ook vaak boodschappen gedaan met de Xciting en de opbergruimte onder het zadel biedt voldoende ruimte om voor een aantal dagen boodschappen in mee te nemen. Daarnaast heb ik mijn helm (Medium size) er ook in opgeborgen wat als voordeel heeft dat je niet de hele dag met je helm onder je arm rond hoeft te lopen. Overigens passen niet alle helmen, zo past een large AGV helm bijvoorbeeld niet en voor de motorrijders onder ons met een L of XL hoofd zit er, ook bij de Xciting, niets anders op dan de helm onder de arm mee te dragen.

Ledverlichting in de koplamp

Als ik de motor parkeer en er een paar rondjes omheen loop om hem goed in mij op te nemen moet ik toegeven dat Kymco het voor elkaar heeft gekregen een mooie motorscooter te produceren. Mooi is natuurlijk relatief en op dit gebied is het waarschijnlijk beter de beelden voor zich te laten spreken en zelf je mening te vormen. Ik vind vooral de ledverlichting in de koplamp mooi. Dat geeft de motor een strak gevoel en het zijn dat soort details die het verschil maken. Ook de verlichting in ‘het kontje’ is stijlvol en samen met de strakke lijnen van de motor geeft het de motor een ‘snel’ uiterlijk.

Dat de motor van alle gemakken is voorzien merk je aan het ruime zadel, de grote opbergcapaciteit, de standaard ‘sigarettenlader’ om je telefoon tijdens het rijden op te laden en de mogelijkheid om je tas tussen je benen aan het speciaal daarvoor gemaakte haakje te bevestigen. Alles om het de (stads)rijder zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het feit dat je niet hoeft te schakelen zorgt er daarnaast ook nog voor dat je ‘gewoon’ op je nette schoenen kan opstappen en niet bang hoeft te zijn dat door het schakelen je nette schoenen beschadigen.

Kilometerteller

Een nadeel aan de motor vind ik de kilometerteller die overdag zeer slecht is af te lezen. Dit komt door de bolling van het glas waardoor er veel reflectie zichtbaar is en je moet gaan verzitten om het display af te lezen. Voor de waaghalzen onder ons kan je het natuurlijk ook gewoon gokken hoe hard je gaat, maar een vriendelijk briefje van het CJIB kan dan niet uitgesloten worden. Aangezien alles op de motor soepel verloopt zit je in de stad in no-time boven de 50km per uur en een boete her en der behoort zeker tot de mogelijkheden. Overigens is de kilometerteller ’s avonds in het donker daarentegen heel erg goed afleesbaar door een goed verlichte digitale teller.

Een tweede nadeel vind ik de afwezigheid van de mogelijkheid om het windscherm in te stellen. Het merendeel van de rijwind wordt prima over je helm gedirigeerd, maar als je het windschermpje net even wat steiler kan zetten helpt dit om bijvoorbeeld op de snelweg nog comfortabeler op de motor te zitten.

Conclusie

Een ideale motor voor in de stad en voor korte stukken over de snelweg. De motor nodigt uit om ‘snel even’ op te stappen en door het automatisch schakelen kan je met je nette (kantoor) schoenen gewoon opstappen. Voor de Kymco Xciting 400i geldt dus eigenlijk een beetje hetzelfde als voor meer motorscooters, ze zijn gewoon ideaal in de stad. De goede zithouding en idem rijgedrag, in combinatie met het gemak waarmee je op de Kymco stapt en de prima prijs van €6.249,- (€6.669,- met ABS) maken de Xciting 400i een interessante optie. Ik ben in ieder geval overtuigd en mede dankzij de goede looks vind ik het een verleidelijke motorfiets. Echter, het gaat mij te om mijn ‘gewone’ motor aan de kant te zetten. Op een motorscooter mis je dan uiteindelijk toch net even die beleving die op een schakelmotor wel hebt. Mocht je in een luxepositie zitten en een motorscooter ‘voor erbij’ kan aanschaffen dan lijkt mij de Xciting 400i een goede keuze. Voor een stadsritje zal ik dan ook altijd voor de Kymco kiezen boven mijn eigen vertrouwde Honda CBR…

Tekst: Hugo

Foto's: brikkels.nl

De specs:

Bouwjaar: 2013

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK