Bering Onyx jas test: Een echte roadster

14-03-2014

 

Bij ons bezoek aan Arai werd al snel duidelijk dat je een helm aanschaft voor hetgeen je eigenlijk niet wilt. De bescherming bij een ongeluk. Bij de motorkleding ligt dit net even anders. Uiteraard is deze kleding er om je te beschermen bij een ongeluk, maar ook tijdens je (dagelijkse) motorritten beschermt deze je tegen de kou, regen en wind. Daarnaast moet het er natuurlijk ook nog een beetje goed uitzien.

Dit hebben ze bij Bering goed door en zij hebben dan ook als uitgangspunt om voor iedere motorrijder het juiste product te produceren en daarbij zijn styling, duurzaamheid en technologie zeer belangrijke facetten. Buiten design en functionaliteit heeft Bering ook de veiligheid oog in het vaandel staan.

Hoe is de jas in de praktijk?

Tijdens de wintermaanden zijn wij als B(r)ikkels gewoon doorgegaan met het testen van motoren en dit was ook de uitgelezen kans om de Bering Onyx te testen. De jas heeft allerlei verschillende weersomstandigheden om z’n oren gekregen: harde wind, kou met temperaturen rond het vriespunt en een mooi/lekker winters zonnetje. De zomer moet nog komen, dus hoe de jas zich dan houdt zullen we je tegen die tijd vertellen.

First things first, hoe heeft de jas zich gehouden in de wintermaanden? Bij het aantrekken van de jas merk je gelijk dat dit een slim fit model is en dus redelijk strak zit. Dit is nodig, gezien het feit dat Bering zich met deze jas zich focust op de ‘’ sport/roadster ‘’ rijder. Het is dan ook van belang dat je bij het aanschaffen van deze jas rekening houdt met het feit dat je met meerdere seizoenen te maken hebt tijdens het motorrijden. Dus zorg ervoor als je een jas gaat passen dat je ook een (dikke) trui  mee neemt, zodat je in de winter niet opnieuw een jas moet kopen omdat je nu een maatje te klein hebt gekocht. Deze jas is in ieder geval geschikt voor alle seizoenen en om ‘m zomer klaar te maken kun je gemakkelijk de binnenvoering eruit ritsen. Tevens beschik je ook over 4 ventilatieritsen. Maar ook tijdens de koudere winterdagen doet deze jas uitstekend zijn werk en blijft mijn bovenlichaam goed warm. Zelfs tijdens een heftige regenbui op een rit met de Triumph Bonneville blijf ik kurkdroog, dankzij de ademende, uitneembare thermovoering. 

Het enige minpunt wat ik heb is dat er bovenin bij de nek weinig ruimte is zodra je je wat warmer moet kleden. Het klittenband krijg ik dan maar moeilijk dicht(lees; niet dicht), dit hadden ze naar mijn menig wat langer mogen maken waardoor er net wat meer bewegingsvrijheid en ruimte is om de jas bovenin dicht te krijgen. Nu kan het klitteband gaan schuren langs je nek als je je hoofd draait om van baan te verwisselen.

De jas is uitgevoerd met CE gekeurde protectie bij de schouders, ellebogen welke in hoogte verstelbaar zijn en op de rug. Tijdens de donkere dagen ben je beter zichtbaar door de reflecterende materialen, wat toch altijd een veiliger gevoel geeft. Verder zit de jas comfortabel en ook tijdens het strakkere stuurwerk voel je geen belemmeringen.

Conclusie

Ik kan dan ook tot nu toe niet anders dan positief zijn over de Bering Onyx. De prijs van deze jas is €239,95,- en valt daarmee in het middensegment, maar gezien de kwaliteit komt deze een stapje hoger. Nogmaals, ik ben benieuwd nu met het motorseizoen voor de deur, hoe de jas zich houdt in de warme zomerdagen! Wordt vervolgd…

Vervolg

Ook in de zomer is het een uitermate fijne jas. Het enige irritatie puntje blijft bij de nek, het klitterband systeem. Dit werkt niet ideaal, ook niet in de zomer. Verder zit de jas comfortabel, maar in de zomer ook belangrijk, hij ventileert meer dan voldoende. Kortom een heerlijke jas welke er goed uit ziet en lekker zit.

Maten: XS, S, M, L, XL, XXL, 3XL

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Model jas: 2014

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK