Garmin zumo 390LM test: Gemak dient de mens

07-03-2014

In 2013 hadden wij al de hand gelegd aan de Garmin 350LM en ik was meteen verkocht aan dit navigatie systeem. Een test met het nieuwere model kon dan ook niet uit blijven.

Als je de 390LM uit zijn verpakking haalt zie je eigenlijk geen verschil met de 350LM en dat geldt ook voor de accessoires als een autosteun, kaarten van heel Europa met lifetime updates en het gebruik van Basecamp om de routes te plannen, maar wat is het grote verschil met zijn ‘’kleine’’ broertje? De 390LM is een stukje uitgebreider. Zo beschikt de Garmin 390LM over een Bluetooth telefoon koppeling, de keuze voor kronkelwegen, tracback en een bandenspanningsmeter. Nu zul je bij deze laatste optie denken; HOE DAN!?

TPMS

Juist, laten we dit nieuwe onderdeel als eerst onder de loep nemen. Je kunt namelijk het Tire Pressure Monitoring System (ventieldopje) erbij kopen voor 50 euro per stuk. Let wel, dit is alleen voor motorgebruik en niet voor auto's! Deze kan je vervangen voor je oude ventieldopjes en nu kan je je huidige bandenspanning zien tijdens het rijden. Ook kan je meldingen en waarschuwingen instellen voor als je bandendruk 'te hoog' of 'te laag' is. Garmin legt uit dat dit wel alleen met metalen ventielen werkt. Het TPMS-systeem maakt gebruik van ANT-technologie om de informatie (draadloos) te versturen naar de Garmin zumo 390LM. Deze gegevens worden dan realtime op je scherm afgebeeld. Daarnaast wordt ook nog het volgende: bandenkilometers, bandenwissel, bandendruk, smeren van de ketting, nieuwe bougies allemaal voor je bijgehouden. Deze sensor maakt gebruik van een batterij die ± 18 maanden meegaat, voor een nog langere levensduur kun je gebruik maken van een spaarstand en dan wordt de sensor pas wakker als er beweging is. Kortom, je kan veilig op weg en wordt gewaarschuwd wanneer er iets met je banden aan de hand is.

Bluetooth

Veligheid staat duidelijk hoog in het vaandel bij Garmin, net zoals bij Brikkels. Zo kun je nu ook via de bluetooth koppeling i.c.m. je (geschikte) headset bellen of gebeld te worden. Waarom zeg ik met een headset? Omdat je deze functie bijvoorbeeld niet in de auto kunt gebruiken zonder een headset, om de simpele reden dat er geen ingebouwde microfoon in de Garmin zit. Dit kun je allemaal bedienen en regelen op de Garmin via het bluetooth interface, ook met je handschoenen aan. Deze interface zorgt er ook voor dat je kunt bellen met de ''points of interest'' om toch nog even dat andere hotel of restaurant te boeken. Ideaal als je besluit om nog even een stukje verder te rijden of als het ineens met bakken uit de hemel komt het eerste hotel op de route te boeken.

Kronkelroute

Waar wij als Brikkels ook erg blij mee zijn is de optie kronkelroute. We kennen deze optie van de TomTom Rider en die is ideaal als je op vakantie gaat. Dit hebben wij mogen ervaren tijdens onze trip naar de Eifel afgelopen jaar op de Suzuki V-Strom. Om de optie kronkelroute te gebruiken moet je dit wel bij de rekenmodus van te voren instellen. Als eerst voer je punt A in en vervolgens je eindbestemming, laat de Garmin de kronkelroute berekenen, maar zorg er wel voor dat je ook snelwegen vermijden kiest. Nu zul je zien dat je reistijd een stukje langer is, maar je krijgt wel plekken en wegen te zien die je motorvakantie nog mooiere herinneringen geven. Helaas waren wij tijdens deze test in Nederland en dat staat nou niet echt bekend om de bochtige wegen. Maar gedurende 2014 staan er zeker weer tripjes naar het buitenland gepland, dus dan zullen we hier op terug komen.

Tracback

De laatste extra specificatie is de tracback. Met de tracback kun je aan het eind van je route exact hetzelfde avontuur weer beleven, alleen ga je dan van punt B weer terug naar punt A. Mocht je bepaalde punten willen overslaan kun je dit doen door een paar 'way points' te schrappen. Ideaal als je dus nog een keer langs die ene bepaalde plek wilt.

Gebruik en montage

Zoals eerder vermeld ziet deze Garmin er hetzelfde uit als de 350LM en heeft ook die robuuste uitstraling en het strakke design. Ook dit toestel hebben ze weer speciaal ontwikkeld voor de motorrijders. Dat houdt in dat je 'm gemakkelijk op de motor gemonteerd hebt, handschoen vriendelijk, waterdicht, schokbestendig en goed leesbaar is tijdens de zonnige dagen. Dit laats genoemde is wel relatief, want als de zon er echt op schijnt was het scherm niet geheel goed leesbaar. De behuizing is tevens bestendig tegen brandstof mocht je onverhoopt een keer staan te sproeien met de brandstofslang.

Conclusie

Ook bij dit model heb je weer razendsnel verbinding met de satellieten en kun je je route instellen. Deze wordt berekend naar aanleiding van je voorkeursinstellingen, maar je kunt ook nog kiezen voor alternatieve route en nu dus ook voor kronkelroutes. De snelle processor die in dit model zit zorgt voor optimale prestaties. Kortom wij zijn zeer te spreken over het vernieuwde model van Garmin en mocht je motorvakanties in de planning hebben staan is dit een aanrader. Het gebruik is verder identiek aan de 350LM en kun je hier lezen.

p.s. De Garmin Virb kan ook verbinding maken de Garmin zumo 390LM! Hoe dit in zijn werk gaat kun je binnenkort lezen. Wij kijken in ieder geval uit naar deze volgende test!

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK