Kymco K-Pipe test: Vreemde eend in de bijt

28-02-2014

Eindelijk, de eerste test van het jaar. Ondanks dat de winter eigenlijk nooit écht is gekomen duurt het toch altijd te lang voordat het stalen ros weer van stal gehaald kan worden. Overigens kán het natuurlijk altijd maar persoonlijk hou ik er wel van als de temperatuur boven de 5  ̊C uitkomt. Zo’n bikkel ben ik dan wel weer.

Anyway, terug naar de test van vandaag. Op het programma staat de Kymco K-Pipe, een motorfiets die op de website van Kymco omschreven staat als ‘dirtbike’ en als je je ogen toeknijpt is dat te zien.. Met een beetje goede wil daaraan toegevoegd. Wat opvalt is dat het duidelijk een originele motor is, het design is niet overgenomen en het is een eigenzinnig ding. Features zoals de dubbele koplamp, de uitstekende knipperlichten en het buizenframe á la Trellis, ahum, zijn toch dingen die het geheel net iets extra’s geven. Een ander leuk detail is de naam K-Pipe die met glans letters in de matte lak van het kontje subtiel wordt aangeduid, alhoewel ik niet begrijp waar die naam vandaan komt.

Kymco is vooral bekend van de scooters, waarmee ze in Nederland een groot deel van de markt bezetten. Wellicht iets minder bekend maar Kymco verkoopt ook motorscooters zoals de XCITING die we overigens tegelijkertijd getest hebben, daarover in een volgend testverslag meer. De K-Pipe is dus eigenlijk een vreemde eend in de bijt, bij Kymco zelf maar ook in het A1 segment. Niet alleen vanwege het feit dat het een semi-automaat is, maar ook vanwege de prijs valt deze motor op. Voor ‘slechts’ €1799,- is ‘ie van jou en daarmee is de K-Pipe €900,- (!) goedkoper dan de Honda CBF125 die ik vorig jaar getest heb en gelijk ook de goedkoopste motorfiets van Nederland. Last but not least, een korte blik op de specificaties leert dat het 125cc blok er maar 6kW uit weet te persen waardoor het nóg minder vermogen heeft dan de Honda MSX125. Overigens is de K-Pipe groter dan de MSX maar daar is ook direct alles mee gezegd. Wanneer je de K-Pipe naast bijvoorbeeld de CBF125 of de KTM Duke 125 zet valt deze eigenlijk in het niet. Met deze zaken in het achterhoofd was ik toch erg benieuwd of ik met de K-Pipe een beetje kan meedoen in het dagelijkse verkeer of dat het verstandiger is om misschien gewoon de fiets te pakken.

En dat laatste is natuurlijk de vraag bij alle 125cc motoren maar gezien het gebrek aan vermogen bij de K-Pipe maakt deze vraag des te relevanter. De overheid zal er wel over nagedacht hebben, dat hoop ik tenminste, maar toch vind ik het altijd spannend om te worden ingehaald door een vrachtwagen. Maar first things first, de K-Pipe lopend krijgen. Er zit een elektrische start op maar er komen leuke herinneringen naar boven als ik aan een kickstart denk en dus besluit ik deze te gebruiken. Na een paar keer kicken krijg ik ‘m aan de praat en tja, het geluid.. Laten we zeggen dat je er niet teveel van moet verwachten. Overigens loopt het blok wel soepel rond. Vervolgens wordt het toch echt tijd om mezelf eens zien te verplaatsen richting Marken om wat mooie plaatjes te schieten. Dit eigenaardige apparaat beschikt zoals gezegd over een semi-automaat en dat houdt in dat er niet gekoppeld hoeft te worden, enkel schakelen. Bovenin zit de neutraal, naar beneden zitten de vier versnellingen op chronologische volgorde. Dat betekent dus dat er omgekeerd geschakeld moet worden en dat is eventjes wennen maar meer ook niet. Persoonlijk vind ik het vreemd dat Kymco voor deze manier van schakelen heeft gekozen aangezien bij 95% (ruwe schatting) van de motoren gekoppeld en juist omhóóg geschakeld moet worden voor een hogere versnelling. Het A1 segment is bedoeld zodat beginnende bestuurders alle facetten van het motorrijden op een rustige manier onder de knie kunnen krijgen en op deze manier wordt dat eigenlijk compleet omgegooid.


Ik dwaal weer af want ik ben onderweg om de K-Pipe eens stevig aan de tand te voelen op de prachtige dijk richting Marken en ik heb mazzel want er staat niet al te veel wind. Desondanks heeft het motorblok moeite om me met een kruissnelheid van 90km/u naar mijn bestemming te brengen. Eén van de eerste dingen die opvalt tijdens het rijden is, naast dat ik heel groot lijk, dat het zadel erg smal is. Zo smal zelfs dat het na een minuut of 25-30 al oncomfortabel begint te worden. Brikkel als ik ben, in deze test zou je dat letterlijk kunnen opvatten, zet ik stug door en arriveer ik bij de beloofde dijk. Aldaar ontpopte de kleine Kymco zich zowaar tot een leuke speelkameraad! Je kan ‘m werkelijk compleet je wil opleggen en het omgekeerde schakelen zonder koppeling doet een beetje denken aan een ‘quickshifter’ waardoor je je haast een coureur waant. Ik zeg haast omdat dat natuurlijk met een korreltje zout genomen moet worden maar de manier van schakelen gecombineerd met de wendbaarheid en de stabiliteit in de bochten geeft een speciaal gevoel. Het terugschakelen, dus naar boven schakelen, is wel even oppassen geblazen en zeker van de 2e terug naar de 1e versnelling. Doordat er zelf niet gekoppeld kan worden en dus ook niet gedoseerd gekoppeld kan worden wil het achterwiel nog weleens sterker vertragen dan de K-Pipe zelf wat resulteert in een kwispelende achterkant. Op zich onschuldig vermaak maar je kan je er lelijk op verkijken.


Volgende testomgeving: Amsterdam Centrum. In deze omgeving ‘klopt’ de K-Pipe alhoewel het eerder genoemde zadel en de afmetingen nog wel een punt van kritiek blijven. Echter zijn factoren als gewicht, verbruik en wendbaarheid in deze contreien veel belangrijker. Het gewicht van slechts 107kg en het lage zwaartepunt betekenen dat deze motor vrijwel altijd opgevangen kan worden mocht je dreigen om te vallen. Het gebrek aan een koppeling levert in mijn ogen dan wellicht een onvolledige motor op, in hartje Amsterdam is het toch een element minder waarmee je rekening hoeft te houden waardoor je je meer op andere zaken kunt concentreren. En ondanks dat het verbruik van de K-Pipe met 1:33 niet geweldig is voor een 125cc, denk aan de Honda CBF125 met een verbruik van 1:45, is ‘ie toch goed voor je portemonnee. In mijn ogen is de inhoud van de tank daarentegen een misser van Kymco. Ondanks dat er op de website geclaimd wordt dat er 4.5L in zou gaan heb ik niet het lef gehad om meer dan 100km op een tank te rijden aangezien de benzinemeter aangaf dat de nood hoog was. Telkens ging er dan ongeveer 3L in en om dan te stellen dat ik dus nog ongeveer 45km zou kunnen rijden betwijfel ik.

Laatste testomgeving: snelweg. Omdat mijn eigen motor bij Kymco staat heb ik enkel de beschikking over de K-Pipe en aangezien ik toch naar m’n werk moet heb ik niet veel keuze. Helaas staat er een paar dagen van deze week een stevige wind waardoor ik op de heenweg over de A9 en A5 een snelheid haal rond de 75km/u en erachter kom dat de 4e versnelling eigenlijk een ‘overdrive’ is en ik dan zelfs beter af ben in de 3e versnelling! Op de terugweg komt de 4e versnelling goed van pas en ga ik als de brandweer en zijn snelheden boven de 110km/u geen uitzondering. Uiteindelijk raad ik toch af om met de K-Pipe de snelweg op te gaan tenzij het echt niet anders kan.

Goed, laat ons de balans opmaken. Qua uiterlijk scoort de K-Pipe eigenlijk best goed in mijn ogen en ondanks dat het koppelen een belangrijk deel van het motorrijden vormt geeft het ‘quickshiften’ samen met de wendbaarheid en de stabiliteit een speciaal gevoel en zijn de rij-eigenschappen lang zo gek nog niet. Zaken als een te kleine actieradius, te klein zadel, te klein formaat, te weinig vermogen gooien roet in het eten voor wat betreft een goede overall score. Daarentegen is de nieuwprijs van €1799,- zeker een pré en heeft het blok over de jaren heen bewezen betrouwbaar te zijn. Al met al vind ik dat je krijgt voor wat je betaalt en je betaalt niet veel.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2014

Klik hier voor de specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK