Een rondleiding door het Arai Inspiration Center!

29-01-2014

Helmen. Je draagt ze om je te beschermen tegen iets dat je niet wilt. Bovendien beschermen ze het belangrijkste orgaan door de kinetische energie, ook wel ‘beweeg’ energie genoemd, te absorberen. Reden te meer dus om ervoor te zorgen dat de helm ook daadwerkelijk beschermt en dat is waar de filosofie van Arai om draait.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik, voorafgaand aan het uitstapje, nog bij mezelf dacht: “Arai, dat is toch de maker van die dure en ronde helmen die er uitzien alsof ze nog nooit een cosmetische update gehad hebben?”. En dat klopt, ze zijn rond en de heren van Arai Europe zouden spoedig uitleggen waarom dat zo is.

De dag begon met een ontvangst in de werkplaats, waar tientallen gebruikte Arai helmen werden tentoongesteld aan de muren. Oud en nieuw, sommigen in ogenschijnlijk goede conditie, anderen waren dusdanig toegetakeld dat het moeilijk te geloven was dat de dragers van deze helmen hun ongeluk overleefd hadden. Gruwelijke verhalen, zoals eentje waarvan de drager ondersteboven met een spies in de helm vaststond. Of eentje waarin een vrachtwagen over het hoofd van de motorrijder reed (zie onderstaande foto's). Overigens kunnen al deze motorrijders hun verhaal navertellen en dat is iets waar ze, zeer begrijpelijk en terecht, erg trots op zijn bij Arai. Vervolgens was het tijd voor nog wat gruwelijke filmpjes waarbij motoren over hoofden reden en coureurs lelijke smakken maakten. Wat trouwens erg gaaf was, was dat telkens de helmen van de betreffende filmpjes rondgingen waar nog altijd hetrubber van de voorband op zat!


De filosofie van Arai is simpel: veiligheid boven alles. Dus dat betekent geen spannende vormen maar juist de ronde vorm waarvan ik nog vond dat deze zo ‘outdated’ is. Dat concept heet R75 en staat eigenlijk voor een straal van 75mm, oftewel een bol met een diameter van 15cm waarmee de ronde vorm wordt verklaard. Het idee achter de ronde vorm is net zo simpel als dat het logisch is. Wanneer de motorrijder een schuiver maakt, zal de ronde vorm van de helm voorkomen dat deze ergens achter blijft haken. Hierdoor zal het hoofd geen roterende beweging maken en dus geen nekletsel veroorzaken. Terwijl ik nog eens keek naar de muren viel me op dat er toch kleine spoilers en lichte aerodynamische vormen begonnen te ontstaan naarmate de helmen steeds nieuwer werden. Het antwoord op de vraag: “Hoe past dat dan in het R75 concept?” was tweevoudig. Allereerst breken deze spoilers bij een crash af zodat de ronde vorm weer wordt hersteld. Ten tweede werd er een sleutelhanger getoond die een klein deel van een cirkel met een straal van 75mm representeerde. Wanneer de twee punten van dit deel van de cirkel beiden het oppervlak van de helm kunnen raken geldt daar dus een straal van 75mm. Overigens is het R75 concept alleen van toepassing boven een bepaalde ‘base line’, daaronder zit bijvoorbeeld het deel wat voor de mond zit wat een minder ronde vorm heeft.

Tijdens de eerste test met een vrije val van slechts 50cm werd pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar het menselijk hoofd eigenlijk is. De schedel, vol met sensoren, werd op 50cm hoogte losgelaten en viel op een halve stalen bol. Hierdoor incasseerde deze een klap van 480G terwijl het menselijk brein maximaal 300G kan verduren. Vervolgens werd dezelfde test herhaald en zelfs vanaf 3m hoogte mét een Arai helm en bleven de meetwaarden ruim onder de 300G. Deze test is één van de testen waaraan helmen in Europa worden onderworpen voordat zij het ECE 22-05 keurmerk mogen dragen. Het vreemde is dat deze test op vijf vaste plaatsen op de helm wordt uitgevoerd en dat een helm dus op deze plekken kan worden verstevigd en daardoor de test kan doorstaan terwijl deze op andere punten misschien niet stevig genoeg is. Veel strenger zijn de SNELL normen die in Noord Amerika gelden. Daarin wordt dezelfde test gedaan alleen dan op willekeurige posities op de helm. Nu zijn deze tests dermate streng en tijdrovend dat ze bij Arai hun eigen normen hebben opgesteld om de veiligheid te garanderen. Hierin worden bijvoorbeeld ook penetratie testen uitgevoerd, dat is een test met een voorwerp van 3kg met een scherpe punt die van 3m hoogte wordt losgelaten op de helm. Een ander verschil is dat een helm bij de testen van Arai meerdere malen de volle laag krijgt, wat beter overeenkomt met de realiteit van een ongeluk. Elk model uit het Arai assortiment doorstaat deze testen, dus niet alleen de topmodellen! Daarnaast worden de helmen die door de coureurs gebruikt worden teruggestuurd naar Arai en uitvoerig bestudeert waardoor nog meer kennis wordt vergaard over hoe de helm zich houdt in extreme omstandigheden.

 

Een ander leuk weetje is die over het fabricage proces. Arai maakt elk model in 5 verschillende maten én de helm wordt geheel met de hand gemaakt met uitzondering van het uitsnijden van het gat voor het vizier.Paste


Dit is de zogenaamde buitenschaal die de impact opvangt. Hoe harder deze laag is, des te zachter de binnenschaal kan worden gemaakt. De binnenschaal verdeelt de energie die door de impact binnenkomt over een groter oppervlak waardoor het hoofd minder te verduren krijgt. Deze binnenschaal is een polystyreen van verschillende dichtheden wat gepatenteerd is door Arai. Hierdoor kunnen gevoeligere plekken op het hoofd zoals de bovenkant zachter gemaakt worden waardoor meer energie wordt geabsorbeert terwijl de binnenschaal op het voorhoofd harder kan blijven aangezien dat deel minder gevoelig is. De buitenschaal wordt onder andere gemaakt van geweven glasfiber waardoor geen breekpunten ontstaan. Het geheel wordt aan elkaar gelijmd door een speciaal hars en het resultaat is een mega sterke helm. En dit zeg ik niet zomaar, helmen die in tweeёn zijn gezaagd en dus hun structurele integriteit kwijt zijn, waren met zeer veel moeite zelfs amper te buigen. Voordat er een Arai helm in de winkel ligt gaat er een proces van 4 maanden aan vooraf waarbij de helm langs 20 afdelingen gaat!

Al met al was het een erg leuke en bovendien informatieve dag. Zaken waarbij je wellicht niet zo snel stilstaat tijdens de aanschaf werden op een duidelijke en soms toch wel een beetje schrikbarende manier duidelijk gemaakt. En de ‘hands-on’ blijft altijd een succes nummer. Er kan nog zoveel vertelt worden, als je zelf kan voelen hoe het product zich gedraagt onder bepaalde omstandigheden zegt dat vele malen meer.

Met een Arai ga je veilig de weg op.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK