Honda CBR125R test: Een volwaardige 11kW supersport motor

27-12-2013

Nog net op tijd voor de grens van het jaar 2014 heeft Brikkels de sportieve Honda CBR125R getest. De R staat zoals bij zoveel modellen voor ‘race’ en ook deze Honda is daar geen uitzondering op. In vergelijking met zijn voorganger met dezelfde typenaam uit 2012 heeft Honda deze versie voorzien van hertekende kuip, nieuwe cockpit, geperfectioneerd frame, nieuw uitlaatsysteem, aangepaste injectie en bredere banden op nieuwe velgen. Genoeg aanpassingen dus die op het eerste gezicht qua uiterlijk zeker geslaagd zijn. De motor ziet er goed uit en oogt alsof hij staat te springen het circuit op te gaan.

Ik zeg bewust ‘oogt’, aangezien je je af kan vragen of je met een 9.8kW (13 pk) motor iets te zoeken hebt op het circuit. Als je puur naar vermogen kijkt dan moet je tot de conclusie komen dat dit niet het geval is. Met zijn 13 pk heeft de CBR125R twee pk minder dan bijvoorbeeld zijn concurrenten Yamaha YZF-R125 en de Aprillia RS4 125. Waarom zou je dan voor Honda kiezen? Hier zal het verschil in prijs de doorslaggevende factor zijn. De CBR125R is met zijn €3.599,- ruim €1.000,- goedkoper dan de Yamaha en Aprillia.

Wat ik fijn vind aan de CBR125R is dat het zo lekker soepel loopt allemaal. Wat ik eerder ook op de CB500F gemerkt heb vertaald zich nu ook weer in deze motor. Schakelen gaat zeer soepel en dat verlegt de aandacht een beetje van het feit dat je voor je gevoel ook 10x per seconde moet schakelen. Nu is dit een beetje inherent aan 11kw motoren en zeker in de 1e versnelling hebben dit soort motoren geen lange adem. Binnen 2 seconden opschakelen naar de 2e versnelling is dan ook eerder regel dan uitzondering en dan is het fijn dat dit in ieder geval zeer soepel verloopt. Mocht je toch die circuit sessie boeken, houdt er dan dus rekening mee dat je schakelpookje achteraf aan vervanging toe is ...

De koppelingshendel zit voor mijn handen (van gemiddelde grootte) iets te ver en hij grijpt pas laat in waardoor er een heel gebied aan niemandsland zit tussen het volledig inknijpen van de hendel en het moment dat de koppelplaten elkaar raken om de 137kg zware Honda binnen 2 seconden en ongeveer 10 meter van de 1e naar de 2e versnelling te verplaatsen. De combinatie van deze te ver zittende remhendel en de ‘geringe’ adem van de 1e versnelling zorgde er bij mij dikwijls voor dat mijn achterband slippend van links naar rechts schoof tijdens het terugschakelen van de 2e naar de 1e versnelling. Leuk voor een keer, maar als dit een dagelijkse gewoonte gaat worden kan je binnen een aantal maanden terug naar de dealer om er een nieuwe band om te laten zetten.

Wellicht het grootste voordeel aan deze 9.8 kW motor van Honda is zijn geringe gewicht. Het gebrek aan vermogen wordt op die manier gecompenseerd door het gevoel van totale controle waarbij je de motor zonder enig probleem je wil kan opleggen. Het helpt hierbij dat de gasresponse vergevingsgezind is. Met vergevingsgezind bedoel ik dat als je een bocht net even verkeerd inschat, je het gas los laat en vervolgens toch een klein beetje gas bij wilt geven, de motor niet bokt en zeer geleidelijk zijn vermogen op het achterwiel overbrengt. Dit voorkomt, zeker bij sportief rijgedrag, dat de banden hun grip met het asfalt verliezen en je ongewild een schuiver maakt. Ook op hobbelweggetjes in de stad en slecht onderhouden N-wegen komt de vergevingsgezinde gasrespons goed uit. Ook hier blijft het bokken van de motor achterwege en kan je zo comfortabel mogelijk de weg op.

De weg die voor deze motor gemaakt lijkt te zijn moet toch wel de N-weg zijn met zoveel mogelijk bochten. Tot de 80 km per uur heeft de CBR125R mij verrast op het gebied van power. Je schakelt je weliswaar wezenloos, maar voor je het weet zit je op de 80km per uur en een mooi bochtenweggetje met die snelheid is zeker geen straf. De R achter de Honda CBR125 komt in dit soort gevallen goed van pas. Overigens heb ik een topsnelheid van 121 km per uur gehaald wat zeker geen verkeerde prestatie is voor een 9.8kW motor. Hier merk je ook duidelijk verschil met de Honda CBF125 die toch net even iets minder ‘racey’ aanvoelt. De CBR125R voelt wat nieuwer en moderner aan. Zo heeft de CBF een trommelrem achter en zie je bij de CBR ‘gewoon’ een schijfrem. De CBF is dan ook €900,- goedkoper dan de CBR125R.

Je wordt op de CBR125R in een race-achtige houding gedwongen wat er voor zorgt dat je direct een race gevoel krijgt. Zelfs met 11 kW motoren is dat dus zeker mogelijk. Nu kan ik niet met droge ogen verkondigen dat ik direct na aanschaf van deze CBR125R een circuitdag zou boeken, maar mocht er op jouw lokale circuit een 125cc dag georganiseerd worden dan kan je zeker plezier beleven met deze motor. Maar met zijn beperkte vermogen in mijn achterhoofd raad ik eerder aan om een mooi dijkweggetje op te zoeken waar je de motor je wil kan opleggen. Ik heb er in ieder geval heerlijk mee over de weggetjes langs de Amstel ‘geraced’ en geen moment het gevoel gehad dat ik een A1 motor onder mijn kont had. Het dashboard is ook tijdens de sportieve sessies goed af te lezen. De digitale kilometerteller en analoge toerenteller geven de essentiële informatie weer en zijn duidelijk afleesbaar. De knoppen zijn gemakkelijk te bedienen waardoor je snel tussen bijvoorbeeld je trip en dagtellers kan schakelen.

Het imago van 11kW kan wel een oppepper gebruiken en Honda heeft met de CBR125R een stap in de goede richting gezet. Zelfs de demper, die op zichzelf niet zou misstaan op een brommer, is goed weggewerkt achter een kap waardoor het geringe formaat niet opvalt en je zelfs zou kunnen denken dat er een volwassen en volwaardige demper op zit. Als je eerste indruk van de motor verwerkt is en je op een iets kritischere wijze naar de motor kijkt zie je de uitlaat een gat heeft waar je met je pink nog niet door past. Het geluid is hier dan ook naar. Niets spectaculairs maar gelukkig wel degelijk iets meer geluid dan bij een brommer. Daarnaast maakt het uiterlijk een hoop goed en ik denk dan ook dat er weinig mensen zullen zijn die de CBR125R voor een brommer zullen uitmaken.

Concluderend kan ik zeggen dat de pluspunten de minpunten ruim overtreffen. De soepele rijeigenschappen, het geleidelijke vermogen en zijn goede prijs van €3.599,- maken de CBR125R een aantrekkelijk keuze. Het vele schakelen en het gebrek aan geluid zijn inherent aan 11kW motoren en hier kan de CBR125R dan ook niet op worden afgerekend. De motor ziet er gewoon goed uit en met een keuze voor de Honda CBR125R heb je zowel een prijsbewuste, als esthetisch verantwoorde keuze gemaakt voor een motor waarop je de kneepjes van het sturen met plezier kan leren.

Klik hier voor de technische specificaties.

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels.nl
Bouwjaar: 2013

Klik hier voor de specificaties.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK