Honda CRF 250M test: Met speels gemak in het A2 segment

20-12-2013

Na de test met de CBF 125 was het tijd om deze weer in te leveren en uit te kijken naar de volgende test. Ik sta nog even na te praten met de mensen van Honda terwijl mijn oog op dit uitdagende model valt, de CRF 250M. Toch even vragen; ‘is deze motor ook beschikbaar voor een test?’. Dit moest even nagekeken worden, maar bleek geen enkel probleem. Direct verscheen er een glimlach op mijn gezicht en  ik wilde deze dan ook zo snel mogelijk testen. Zo gezegd, zo gedaan en een week later mocht ik me weer melden om deze machine op te halen.

Dit model valt onder het kopje ‘supermoto’. De geschiedenis van deze motoren ligt in het offroad segment. Gering gewicht, een stevig onderstel, krachtige remmen en banden met extra grip zorgen voor een motor die uitblinkt in stabiliteit en het nemen van bochten. Dit model is dan ook direct afgeleid van Honda’s eigen CRF 250L. De enige verschillen zijn de banden, de ophanging, een zesde versnelling en de voorrem. Deze Honda zorgt voor een frisse wind in het 250cc segment en is ideaal voor het A2 rijbewijs. Leuk weetje: de M staat voor ‘Motard’.

Zoals eerder gezegd moest ik een weekje geduld hebben, maar nu is het dan eindelijk zover, ik mag de startknop van deze offroad/allroad/supermoto indrukken en gaan uitzoeken of de rijeigenschappen net zoveel indruk op mij maken als het uiterlijk. Want zeg nou zelf, zwarte kappen met gouden velgen en strakke lijnen zijn een genot voor het oog.

Ondanks het smalle zadel voel ik me eigenlijk direct thuis op CRF 250M. Het 4-kleps DOHC motorblok loopt soepel en het vermogen wordt gelijkmatig opgebouwd. Ook hoog in de toeren loopt het blok mooi rond. Wel merk ik direct dat de overbrenging van de eerst versnelling naar z’n tweede behoorlijk lang is en hierdoor zit ik een paar keer in z’n neutraal tijdens het doorschakelen. Door zijn lage gewicht, de smalle zit en inherent hieraan is de sportieve zithouding, ben je één met de motor. Hierdoor laat de Honda zich gemakkelijk besturen en zeker in de bochten krijg je het vertouwen dat je zoekt in een motor. Kijk waar je heen wilt en je stuurt er zo naar toe. De gelijkmatige opbouw van het vermogen zorgt ervoor dat de motor je nooit zal verrassen in de bochten. Waarschijnlijk door deze gelijkmatige opbouw is er voor gekozen om deze fiets niet uit te rusten met een toerenteller. Je bent één met de motor en gaat voelen wat deze wilt of wanneer er geschakeld moet worden. Toch vind ik de toerenteller wel een gemis, want het is zeker handig voor de jonge/beginnende bestuurder. Daarnaast ziet het dashboard er verder hetzelfde uit als die van bijvoorbeeld de MSX 125, dus dit had er gemakkelijk bij gekund.

Ik duik vanaf de weg zo de duinen in en ik merkte dat ik hier te maken had met een echt speelkameraadje. Het lichte gewicht en het directe vermogen vanuit onderin zorgen ervoor dat ik zonder problemen over de duintoppen scheur. Dit is echt puur genieten en ondanks het feit dat ik op ‘’normale’’ banden rijd, merk ik wel dat deze motor afstamt van de offroads, dit zie je ook terug in de bodemspeling, deze is meer dan voldoende en absoluut nodig wanneer je met flinke oneffenheden te maken krijgt. De voorvork verraad eigenlijk dat dit model is gemaakt voor op de weg. Deze is namelijk vrij stijf en daardoor krijg je meer feedback op de weg, maar is niet zo comfortabel in het offroad terrein.

Op de weg terug naar Honda bedenk ik me dat deze motor eigenlijk alles in huis heeft om te leren motorrijden. Je hebt namelijk genoegvermogen op de weg, wil je het offroad leren rijden kan dit ook en je kunt op een ‘’motard’’ leren rijden. Dit laatst genoemde is namelijk net even een andere rijstijl dan dat we gewend zijn. Je moet hierbij namelijk niet meehangen in de bochten, maar de motor eigenlijk onder je vandaan duwen, zoals je dit hebt geleerd bij bijvoorbeeld je achtjes draaien. Dit vond ik zelf erg uitdagend en leuk om te proberen, Aangezien dit toch heel anders is dan hoe ik normaal door de bochten ga. De strakke rempartij zorgt ervoor dat je over de Hollandse weggetjes kunt scheuren en laat kunt aanremmen voor iedere bocht om vervolgens weer op het gas te gaan. Deze sportievere rijstijl kun je ook gewoon aanhouden zonder de pijn te voelen in je portemonnee, want met een gemiddeld verbruik van 1:31 mogen we absoluut niet klagen. Ondanks het smalle zadel heb je toch een comfortabele zithouding, dit is weliswaar relatief, want ga je echt op motorvakantie zul je toch wel een paar keer moeten pauzeren om je kont een beetje rust te geven. In de spiegels heb je een duidelijk overzicht wat er achter je gebeurd, ook met een passagier achterop.

Het mag duidelijk zijn, ik ben enthousiast over deze motor en ik moest ‘m met tegenzin weer afstaan aan Honda. Toch blijft er 1 vraag in mijn hoofd rondspoken… wie koopt deze motor? Er hangt namelijk een prijskaartje aan van € 5499,- en is toch wel een hoop geld voor de jonge bestuurder. Zeker als je dit vergelijkt met de Hyosung GT250, KTM Duke 200, Suzuki Inazuma en de CBR 250 die minimaal € 500,- goedkoper zijn en praktisch over hetzelfde vermogen beschikken. Maar het mag duidelijk zijn, je koopt deze motor omdat je net even wat anders wilt dan de rest en omdat je direct verliefd wordt op het design!

Tekst: Jeroen
Foto's: Paul
Bouwjaar: 2013

Klik hier voor de technische eigenschappen

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK