Triumph Tiger 800XC test: Een 35kW geweldenaar met verschillende gezichten

13-12-2013

Het allroad segment staat in mijn ogen voor stoere motoren die hoog op de poten staan, al dan niet bedekt onder een laagje stof, zand of blubber. Ik moet hierbij eerlijk bekennen dat ik het niet eens hele mooie motoren vind om te zien en qua uiterlijk gaat mijn voorkeur dan ook eerder uit naar de Ducati Panigale of de Triumph Thruxton. Maar als ik dit soort motoren zie, dan zie ik het helemaal voor me; koffers vol, helmpje op, pak aan en rijden maar.

Daarnaast zie ik het ook echt voor me want de Tiger staat hier in vol ornaat voor m'n neus. Er staat hier een stoere fiets die uitstraalt dat ‘ie verder gaat dan jij kan, wilt en/of durft. De afwerking is van hoge kwaliteit en het stalen buizenframe is er eentje om je vingers bij af te likken. En met de grote koplampen geeft Triumph de Tiger de vertrouwde uitstraling van de nieuwe lijn mee, die ik zelf in dit geval zeer geslaagd vind.

De dagen voorafgaand aan deze test heb ik me al kunnen verlekkeren aan de actiefoto’s van de 800XC op de website van Triumph en nu is het dan eindelijk mijn beurt. Helaas had het nogal geregend voor de testdagen en dus waren foto’s zoals die van de BMW’s G650GS en F800GS een stuk lastiger te realiseren doordat overal blubber lag in plaats van zand.Des te uitgebreider heb ik deze imposante A2 motorfiets op de weg kunnen testen, een omgeving waar wij bij Brikkels van overtuigd zijn dat hij de meeste tijd zal doorbrengen. Want Triumph is zo vriendelijk geweest om op verzoek van Brikkels deze Tiger, door middel van een restrictie-kit, op 35kW te zetten. Dit is een kit die ervoor zorgt dat de gashendel een fractie kan worden opengedraaid ten opzichte van een Tiger die over de volle 95pk beschikt. Het installeren van deze kit is dus een mechanische handeling en is met een uurtje gedaan. Overigens vind ik deze manier van het vermogen beperken prettiger dan door middel van een andere ECU omdat de begrenzer minder snel wordt bereikt en je, als je er op let, het gas toch eigenlijk zelden volledig opentrekt.

Nadat ik mijn hoofd maar weer netjes heb verborgen onder m’n helm is het tijd om in de omgeving van Egmond aan Zee eens te verkennen en om foto’s te maken want het is een prachtige dag! Ondanks dat het zonnetje schijnt begint het wegdek toch wel vet te worden en is het steeds meer oppassen geblazen. Echter blijft de Triumph perfect op de aangegeven lijn en dat geeft een boost aan het ego én vertrouwen. Ik kan me voorstellen dat wanneer de 35kW restrictie-kit eruit is en de koffers eraf zijn, dezeTiger een héérlijke speelkameraad is op het circuit. Goed, hoofdje erbij houden en terug naar de realiteit want die speelt zich af hier in Noord Holland, op een 800XC op zoek naar een mooie plek om nog mooiere foto’s te schieten van deze meer offroad gerichte versie van de Tiger 800. Details zoals de spaakwielen, met een maat van 21 inch vooraan, de iets dikkere voorpoten, de sterke handbeschermers, de hogere zitpositie en de zeer uitgebreide bagagemogelijkheden verraden de intenties van de XC. De Tiger 800XC wilt de berijder duidelijk het beste van twee werelden laten ervaren, dat is in ieder geval mijn conclusie als ik op het uiterlijk afga. Ik wil natuurlijk niet té oppervlakking overkomen en bovendien weet ik ook wel ‘that looks can be deceiving’. Dus kan ik het toch niet laten om een kleine, ook als is het maar een minuscule, indruk op te doen van het offroad gebruik (lees: zandweggetje). En dat gaat met het allergrootste gemak, het gewicht van 215kg valt nauwelijks op en dat geldt voor op de weg overigens ook. Dat hebben de ingenieurs bij Triumph toch mooi voor elkaar gekregen! Eigenlijk is dat misschien wel het enige dat je de ingenieurs mag verwijten, dat ze ‘m zó goed hebben gemaakt dat het misschien bijna té is. Het schakelen gaat soepel, de gasreactie is vloeiend, de bochten zijn moeiteloos aaneen te rijgen en de motor loopt ook nog eens erg mooi en daardoor mis ik een stukje beleving. Andersom redenerend zit echter niemand te wachten op een gloednieuwe motorfiets die lastig te berijden is, dus wat dat betreft moet ik eigenlijk hierover niet teveel zeggen en vooral lekker gaan rijden. Want dat is werkelijk een genot! De zithouding is comfortabel en door het brede stuur heb je veel controle over de motor. Bovendien heb je door de hoge zit, die overigens makkelijk in hoogte verstelbaar is, een goed overzicht op de weg en zit je door het ruitje precies uit de wind. Ook op een kruissnelheid van 140km/u, de top van deze 35kW versie, zijn er nog altijd geen hinderlijke turbulenties en dat geeft een bak rust. Ondanks de harde wind op de snelweg bleef de Triumph onverstoord zijn weg vervolgen en zelfs met de grote koffers was er absoluut geen teken van instabiliteit, een erg fijn gevoel! Over die koffers gesproken, dat zijn erg fijne dingen. Met een capaciteit van 62 liter past er zelfs een integraal helm in wat ideaal is. Ook het (de-)monteren is een fluitje van een cent.

Toch wil ik nog even terugkomen op de rij-ervaring. Het is namelijk een lastig gevoel om te omschrijven wanneer je met deze Triumph rijdt. Het gaat allemaal zo vloeiend, ik denk dat dat gevoel het best vergelijkbaar is met een warm mes dat door boter gaat. Scherp aan de ene kant en soepel aan de andere kant.  Wat bovendien ontzettend bijdraagt aan de sportieve kant van de rij-ervaring is het geroffel uit de uitlaat wanneer je de gashendel loslaat, elke keer kan ik daar weer van genieten! Wat dan weer als een klein nadeel beschouwd mag worden is de stuuruitslag die voor dit type motor niet al te groot is, misschien verraadt Triumph hier toch een beetje de sportieve intenties van de Tiger. En ook is de Tiger dorstig te noemen, met één liter kwam ik gemiddeld 17km verder. Deze minpuntjes kunnen mijn eindoordeel echter niet beїnvloeden en dat is dat Triumph met de 800XC echt een hele complete motorfiets heeft ontwikkeld. Sportief rijden, touren, offroad (in mindere mate kunnen testen dan) en door de stad, de Tiger doet het allemaal met het grootste gemak en is bovendien zo galant om me te laten denken dat het allemaal door mij komt.

Tekst: Dennis
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK