Honda CBF125 test: Perfecte 11kW motor om de kneepjes van het vak te leren!

06-12-2013

Een stapje terug in de tijd. Het jaar is 1976 en Honda had veel succes met de CB125. Maar aangezien dit blokje, zoals elk motorblok, preventief onderhouden moest worden en ze zich in derde wereld landen daar niet zoveel van aantrokken besloot Honda de CG125 te ontwikkelen. Al snel werd het een groot succes en werd de CG ook gebruikt in Europa als lesmotor omdat ‘ie, naast onderhoudsvriendelijk, ook  zo ontzettend wendbaar en makkelijk te manouevreren was. Toen in 2009 de emissie-eisen aangescherpt werden, was het nodig om het blok opnieuw te ontwerpen en voilá, de CBF125 was geboren. Voor de Nederlandse markt was het echter nog even wachten op de CBF125. Pas sinds de invoering van de nieuwe regels omtrent het motorrijbewijs heeft Honda besloten om de CBF125 ook in Nederland te verkopen. In andere landen werd de CBF wél al verkocht en bijvoorbeeld in Frankrijk was hij populair omdat deze met het B-rijbewijs bestuurd mocht worden. Dus nu de regels veranderd zijn lijkt deze Honda de ideale beginners motor en ik was dan ook erg benieuwd of die verwachting juist blijkt te zijn.

Het eerste wat me te binnen schiet wanneer ik richting de motor loop is dat het me eigenlijk best meevalt hoe klein die is. Blijkbaar heb ik van tevoren in mijn gedachten de Honda al ‘gedownsized’ terwijl dat nergens voor nodig voor is. Met een zithoogte van 792mm kunnen beide voeten makkelijk aan de grond. Toch krijg ik bij het zien van het geheel niet het idee dat het hier om een kleine motorfiets gaat, bijvoorbeeld de KTM 125 Duke, Hyosung Karion of de Suzuki VanVan.
Honda heeft met deze CBF een zo goedkoop mogelijke motor geprobeerd te maken zonder daarbij af te wijken van de Honda waarden. Zo valt me op dat deze motor erg netjes in de lak zit, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Ook voelen de knoppen op beide stuurhelften zeer degelijk aan, precies zoals je dat van Honda mag verwachten. En als je dan bedenkt dat dit alles slechts €2.699,- kost vind ik dat ze dat erg scherp geprijst hebben bij Big Red. Bovendien is de half gekuipte fiets leuk om te zien, het sportieve kuipwerk, het sexy kontje.. Het is een beetje zoals Nicolette Kluijver, geen topmodel maar het geheel is ‘easy on the eyes’ zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen.
Dan is dit zo ongeveer het punt dat we normaliter aankomen bij de rij-eigenschappen. En die zijn met één woord enerverend te noemen en ik zal uitleggen waarom. Ik hoop niet dat jullie nu op het puntje van je stoel zitten, wachtend op sterke verhalen van mijn kant over de verbijsterende acceleratie of het alsmaar sneller en schuiner proberen te gaan door die ene lekkere bocht, want die komen niet. Het gebrek aan vermogen is daar uiteraard debet aan. Wat de CBF echter wél zo enerverend maakt is de wendbaarheid en het gebrek aan grip van met name de achterband. Dat laatste is natuurlijk een discutabel punt want plezier en veiligheid gaan misschien niet altijd hand in hand maar er is wel degelijk overlap tussen die twee. Aan de ene kant is het leuk dat je, zelfs met de trommelrem achter, de band eenvoudig aan het slippen krijgt en dat wanneer je de koppeling snel laat opkomen bij het terugschakelen de achterkant nog weleens wilt kwispelen. Aan de andere kant is datzelfde kwispelen minder leuk wanneer je met een passagier rijdt door de regen, dat is nét even niet goed voor het vertrouwen in deze anderszinds ontzettend makkelijk te besturen 125.



En dat is wat deze lichte Honda ook zo enerverend maakt, dat ‘ie zo ontzettend makkelijk te besturen is. Met een rijklaargewicht van 128kg is dat natuurlijk ook niet opzienbarend maar dat is niet het enige wat zorgt voor de puike rij-eigenschappen. De zithouding is zelfs comfortabel te noemen en de voetsteunen en het stuur zijn op een dusdanige manier gepositioneerd dat je automatisch het gevoel krijgt dat je controle hebt over de machine.

Dat is naar mijn bescheiden mening een erg belangrijke eigenschap van een beginnersfiets, je kan hier écht op leren rijden omdat ‘ie alles doet wat je wilt en bovendien met het grootste gemak! In de stad prik je ‘m werkelijk overal tussendoor want naast het lichte gewicht is het ook een smalle motor. En als je je dan tussen het verkeer door gewurmd hebt en je staat eindelijk vooraan bij het stoplicht dat heeft het 11.3pk sterke 125cc blok genoeg pit om alle auto’s ruim voor te zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat je behoorlijk wat toeren moet maken maar voor een 125cc is de spreiding van het koppel verbazingwekkend goed en hoef je in de bebouwde kom niet eindeloos te schakelen om in de ‘powerband’ te blijven. En met een door Honda geclaimd verbruik van 1 liter per 56,7km (!) kun je dat naar hartelust doen. Overigens kwam ik op een verbruik van ongeveer 1 liter voor 45km maar met de tank van 13 liter rij je dan nog steeds van Amsterdam naar Parijs!


Het weekend is aangebroken, je hebt net je nieuwe CBF125 in de tuin staan en je wilt eens een rondje gaan rijden voor het plezier in plaats van naar je studie of werk. Dan heb je hiermee een goede want je waant je net een coureur, zo makkelijk leg je deze motor je wil op. Aanremmen door maximaal gebruik te maken van de goed doseerbare remmen, niet meer en niet minder, verzitten op het comfortabele zadel, de juiste hellingshoek aannemen wat een fluitje van een cent is en vervolgens vol de gaskraan opendraaien omdat je weet dat ‘ie toch geen gekke dingen zal doen. Dat is in een notendop wat het erg vermakelijk maakt om met deze motor B-weggetjes te pakken. Een heel ander verhaal is echter de snelweg. Daar kan ik kort over zijn; probeer het te beperken tot een minimum. Je kan aardig meekomen maar als je een vrachtwagen wilt inhalen wordt het al problematisch want je hebt gelijk een auto in je nek hijgen die moet afremmen van 120km/u naar net aan 100km/u omdat je eventjes er voorbij wilde.

Deze Honda is de uitzondering op de regel dat je het op een oude fiets zou moeten leren. Je kunt hier ontzettend veel lol mee beleven tijdens je A1 periode maar zelfs ook daarna. Ik begrijp dat je nu denkt; ‘waar heeft ‘ie het over’? Tuurlijk wil je op een gegeven moment meer vermogen maar met een aanschafprijs van €2.699,-, het extreem lage verbruik én het feit dat het een Honda is, en dus betrouwbaar, mag je wel stellen dat het een goede optie is als woon-werk vervoersmiddel. Mits je niet over de snelweg hoeft natuurlijk.
 

 

 

 

Tekst: Dennis
Foto’s: Brikkels
Bouwjaar: 2013
Klik hier voor de technische specificaties!




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK