BMW F800 GS Adventure test: Net even iets meer, ook voor het A2 rijbewijs!

29-11-2013

Nog nagenietend van de Yamaha XT660Z ABS en de BMW F800 R kregen we van BMW direct de F800 GS Adventure mee. De motor ziet er door zijn omvang statig uit wat de motor de nodige charisma geeft op de weg. Met de F800 GS kan je gezien worden, sterker nog, mede door zijn karakteristieke koplampen ben je niet te missen. Wat een mooie verschijning! Het uiterlijk alsof ie alles aan kan en elke uitdaging aan zal gaan…

BMW heeft naast de standaard F800 GS nu ook de Adventure in het leven geroepen. Bij BMW betekent dit ‘bigger, better and stronger’. Zo komt deze Adventure met een grotere tankinhoud, een grotere ruit, koffers en versterking van het subframe. Dit laatste was nodig voor de grotere tankinhoud en de extra bagage die je nu kunt meenemen. Zo kun je gemakkelijk de koffers plaatsen op de motor en met dit zelfde gemak haal je deze er weer vanaf. Dit alles zorgt natuurlijk wel voor een toename van het gewicht met zo’n 15 kilo. Maar de tankinhoud maakt dit meer dan goed voor de actieradius, 16L op de standaard GS tegen 24L op de GS Adventure.  

    

Dat wat betreft de achtergrondinformatie. Bij mijn opstap realiseer ik me meteen dat deze fiets een behoorlijk hoge zit heeft met zijn 890 mm, het is ook mogelijk om de buddy te verlagen tot 860 mm. Met mijn lengte van 1.80m kan ik mijn beide voeten net niet plat op de grond zetten. De GS Adventure is verder van alle gemakken voorzien. Hierbij moet je denken aan ABS, ASC (Automatic Stability Control), Traction Control, elektronische veerinstelling, handvatverwarming, rijmodi, alarmlichten en de optionele mistlampen. Oja, niet te vergeten het grote windscherm welke tot in detail is afgewerkt. Kortom, ik heb een zeer complete motor tot mijn beschikking en ben benieuwd of de GS zijn eerste positieve indruk ook kan waarmaken.

Ik druk op de startknop en de motor komt tot leven. Wederom hoor ik het vertrouwde BMW geluid/geroffel zoals we dat kennen uit de eerdere testen. Uit de uitlaat komt niet echt een oorverdovend kabaal, maar het geluid wordt dan ook gedempt door de zeer grote standaard einddemper van BMW. Het blok heeft genoeg power onderin en wordt gecontroleerd op het achterwiel overgebracht, zo kun je vol gas wegrijden zonder alleen op het achterwiel te balanceren.  Op het moment dat je de GS doortrekt naar het rode gebied op de toerenteller, merk je dat de motor niet over een piekvermogen beschikt waardoor de motor niet over een echte eindsprint beschikt. Ditzelfde kwamen we eigenlijk ook al tegen bij de F800 R. Dus het volledig doortrekken heeft geen zin, maar is ook niet echt nodig door de hoeveelheid koppel die je direct tot je beschikking hebt. Ik moet zeggen, op de weg ben ik echt aan het genieten. Maar de Adventure is gebouwd voor de motorrijder die net even meer wilt door langere afstanden te rijden en het offroad avontuur willen aangaan.

Op weg naar een offroad terrein om daar ook de eigenschappen van deze motor te testen verbaas ik me enigszins over het gemak waarbij ik de BMW de bochten doorstuur. Als je namelijk kijkt naar het gewicht, 229 kg! zou je dit niet denken, maar de motor voelt licht en comfortabel aan tijdens het rijden. Dit geeft veel vertrouwen en geeft je te denken, een dagje circuit zou ook prima kunnen op deze motor. Het enige wat mij hiervan zou kunnen weerhouden is de ‘slappe’ voorvering. Zodra je stevig aanremt voel je dat de motor een beetje gaat duiken.

Eenmaal aangekomen bij het offroad terrein kan ik aan de slag. Kan deze alleskunner dit ook aan? Ik laat maar even alle hulpmiddelen zoals ABS en Traction Control aan staan om het gebied te verkennen, wel zet ik ‘m in de Enduro mode in plaats van road. De "GeländeStrasse" houdt zich goed, de ABS en Traction Control grijpen goed in en dit geeft een goed gevoel. Toch wil ik een beetje ‘spelen’ en met 1 druk op de knop schakel ik zowel de ABS als de Traction Control uit en ga ik nogmaals het terrein op. Ook ditmaal een feest en ik heb een grotere grijns op mijn gezicht, wist niet dat dat nog kon!? Echter bij een wat minder hoge snelheid of wat muller zand merk je wel dat de BMW wat zwaar is en de neiging heeft om weg te zakken.

De rood en zwarte enduro kleuren komen mooi uit in deze zanderige en beboste omgeving.  Je ziet duidelijk dat BMW een echte allroad heeft gemaakt doordat je zelfs het rempedaal lager kunt zetten en de rubberen pads die op de voetensteunen zitten kunt verwijderen voor een echte offroad look. Echter is dit niet alleen voor de look, maar je hebt ook daadwerkelijk betere grip. Want met het rubberen pads er nog op gleden mijn voeten telkens weg.

Na een dagje uitleven is het weer tijd om de motor onder ‘normale’ omstandigheden te gebruiken, namelijk op de weg. De meeste van ons die deze motor aanschaffen zullen ‘m dan ook hier gaan gebruiken. Het windscherm is groot genoeg en houd je daardoor goed uit de wind. Maar als je een passagier mee hebt is deze een speelbal van de wind! Het is dan ook jammer dat je het scherm niet in hoogte kunt aanpassen om zo een compromis voor beide berijders te vinden, want nu is het niet altijd leuk om achterop te zitten. Verder is het een motor die doet wat jij wilt, de knoppen zijn makkelijk te bedienen en alles is duidelijk afleesbaar. Toch mis ik een beetje beleving, het gaat namelijk allemaal vanzelf en wellicht komt dit ook door het zwaar gedempte geluid uit de uitlaat. Want zoals de motor eruit ziet, zo wil je 'm ook horen. Je wilt 'm horen brullen!

Zoals eerder gemeld is dit een motor met status en heeft een brede bouw. Dit komt mede door de grote tank (24L) welke zich aan de achterkant van de motor bevindt. Hierdoor zijn deze lijnen doorgetrokken naar voren zodat de motor niet uit proportie oogt. Wel is er rekening gehouden met de zithouding, welke zeer comfortabel te noemen is en de benen goed aangesloten zitten om het frame.

Wil je deze GS Adventure in je garage hebben staan moet je aan een vanaf prijs denken van: € 13.851,-.  Maar BMW zou BMW niet zijn als je daar nog een tal van accessoires bij kunt uitzoeken om de motor helemaal naar eigen smaak in te richten. Uiteraard is dit tegen meerprijs. Wat ik overigens nog wel erg handig vind, is de techniek die is overkomen waaien uit te auto’s. Zo gaat de dashboardverlichting automatisch aan/uit en gaan de knipperlichten automatisch uit na 15x knipperen, mits je rijdt. Dit gebeurd uiteraard niet voor het stoplicht.

De BMW F800 GS Adventure is zelfs in een 35 kW uitvoering te verkrijgen! Het standaard vermogen is namelijk 63 kW (85 pk) bij 7.500 t/min en is teveel voor het A2 rijbewijs, maar bij een vermogensreductie heb je 48 pk bij 7.000 t/min. Kortom een zeer complete motor waar je, mits het budget het toelaat, een super A2 periode mee door kunt maken. Ook heb je de na deze periode gelijk een goede motor tot je beschikking met meer vermogen.

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Benieuwd naar de technische specificaties, klik hier!

 

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK