Yamaha XT600Z ABS Tenere: Het 35 kW Dakar gevoel voor het A2 rijbewijs

25-11-2013

Vanaf het moment dat ik de roffel uit de uitlaat van deze Yamaha Ténéré hoorde bulderen kreeg ik direct de behoefte om naar Dakar door te rijden. En ook in de uren na de eerste meters op de Ténéré had ik moeite mijn gedachten niet af te laten dwalen naar mijn tocht naar Dakar vorig jaar. Wat zou deze no nonsense ontdekkingsreiziger daar goed tot zijn recht komen. Niet te zwaar, goed vermogen en een prima zithouding waar je uren op voort kan.

Op de website van Yamaha wordt de Ténéré aangekondigd als een robuuste, functionele en fraai gestileerde multifunctionele machine, die je nooit teleurstelt. Nu valt over smaak te twisten en verschilt het per persoon of je de motor ook fraai gestileerd vindt, maar robuust en multifunctioneel is hij zeker. Je merkt direct bij het wegrijden hoe comfortabel en soepel de motor zich voort beweegt. Het brede stuur en rechte zithouding geven je het gevoel de koning van de weg te zijn. Zijn multifunctionele karakter uit zich in de mogelijkheid om hem zowel als stadmotor als tourmotor te gebruiken. Uiteraard gaat de voorkeur uit naar een lange tourtocht richting de bergen of Marokkaanse zandduinen, maar ook in Nederland staat de Ténéré zijn mannetje.

Je voelt je zoals gezegd de koning van de weg op de Ténéré. Je hebt echt het gevoel 2x groter te zijn dan dat je daadwerkelijk bent. Echter, als je de motor van achter bekijkt dan valt de slankheid op en zou je hem zelfs als ‘iel’ kunnen omschrijven als je een ‘glas half leeg’ type bent. Wellicht oogt de motor zo slank door zijn dunne banden en de afwezigheid van koffers. De dunne banden zorgen overigens niet voor minder controle of stabiliteit. Je kan de motor met gemak van zijn ene op zijn andere oor gooien zonder enige tegenstribbeling van de motor en/of de banden. Qua degelijkheid zit het meer dan goed met deze Yamaha XT660 Ténéré ABS.

De Ténéré beschikt over een vloeistof gekoeld viertakt ééncilinder blok en is standaard voorzien van ABS. Ideaal voor tijdens regenachtige dagen waar je tussen het stilstaande verkeer door moet manoeuvreren en af toe tot een noodstop gedwongen wordt door onoplettende koekblikken automobilisten. Een handige extra functie is de mogelijkheid om je alarmlichten aan te zetten zodat je beter zichtbaar tussen de file door kan.

TIjdens de dagen dat ik deze motor in bezit had was het gelukkig een van de uitzonderlijke nazomerdagen waardoor ik mij in de Nederlandse duinen weer even in de Sahara waande. Het is wonderlijk om te merken hoe erg een motor kan bijdragen aan een bepaald gevoel. Zoals ik zei was het voor mij lastig niet terug te denken aan Dakar, en zeker als je dan ook nog is met het zonnetje op je helm zit weg te zweten in je motorpak en je de motor door het mulle zand in de duinen stuurt dan is de link met Dakar snel gemaakt. Het is zonde dat ik niet meer tijd heb met deze motor want dan was ik zonder erbij na te denken met een glimlach op mijn gezicht doorgereden richting de woestijn. Wat moet het een fijn gevoel geven om deze motor je wil op te leggen en hem tussen de woestijnstruiken door te laten schieten. Vorig jaar had ik niet de luxe van een moderne en betrouwbare motor zodat ik geregeld vloekend naast mijn motor stond omdat hij weer is niet wilde starten. Met deze Ténéré zal dat probleem zich minder snel voordoen en de motor voelt op elk vlak robuust en degelijk aan. Je merkt aan alles dat de motor gebouwd is voor het zwaardere werk tijdens avontuurlijke reizen.

Zo zit de cockpit op een goede hoogte waardoor hij duidelijk is af te lezen. Alle belangrijke informatie zie je in één oogopslag zonder je ogen lang van de onbekende en avontuurlijke weg af te moeten houden. Daarnaast heeft de Ténéré een brandstoftank van 23 liter waarmee je met een verbruik van 1:20 een grote actieradius hebt. Ook voor het dagelijkse woonwerkverkeer is dit handig zodat je niet elke dag een nieuwe hartverzakking krijgt van de wederom gestegen benzineprijzen. Aan de zijkant van de tank zitten stootbeschermers zodat het risico van schade aan je tank na een val vermindert wordt. Naast de tankinhoud en stootbeschermers is ook gedacht aan een rally raid-voorkuip en een hoog windscherm om de langere tochten aangenaam te maken. Voor mij was het windscherm overigens net niet goed gepositioneerd waardoor de wind niet goed over mijn helm werd geleid. Ik moet hierbij wel de opmerking maken dat ik hard mijn best heb gedaan om negatieve punten bij de motor te zoeken. Dit was er één van, maar als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat de positieve punten dit minpunt ruimschoots overstijgen.

De gasrespons is goed en het vermogen bouwt zich geleidelijk op tot een maximum snelheid van boven de 150 km per uur. Laat je vervolgens het gas los en schakel je één of twee versnellingen terug, dan komt er een mooie roffel uit de uitlaat waar mijn motorhart sneller van gaat kloppen. Het is geen kabaalmotor maar zijn zeer subtiele gebrom is voor mij voldoende om de motor te ‘voelen’. Tijdens het rijden voel je de motor ook een beetje trillen onder je kont. Persoonlijk vind ik dat heel fijn en daarnaast is de trilling niet storend waardoor lange tochten niet oncomfortabel worden.

In de snelle bochten blijft de motor stabiel in zijn lijn en heb je zoals eerder aangegeven volledige controle over de motor. Ook bij langzame korte bochten of straatje keren voelt de motor goed aan. Het stuur heeft een groot bereik waardoor je zonder te steken gemakkelijk een korte draai kan maken. Deze wendbaarheid was voor mij zeker handig tijdens het manouvreren tussen de file door. Naast ‘Le Dakar’, waar de Ténéré overduidelijk zijn roots heeft liggen, kan de motor ook de alledaagse realiteit van het woon-werk-verkeer aan. Met recht een multifunctionle machine.

De prijs van de motor is €8.499,- en daarmee is hij erg goed geprijsd in vergelijking met zijn concurrenten. Zo betaal je voor een BMW GS650 Sertao E9.200,-, voor een Suzuki V-Strom €11.699,- en voor een Kawasaki Versys €9.198,-. Alleen de Honda NC700 X is met €7.499,- goedkoper dan Ténéré maar de Honda is in essentie meer een stadsmotor waardoor een vergelijking met de Ténéré niet geheel op zijn plaats is. De combinatie van prijs, goede rijeigenschappen, strak uitererlijk en een ‘instant’ Dakar gevoel maken deze motor een topper in zijn klasse. Combineer dit met het feit dat hij met zijn 35kW geschikt is voor het A2 rijbewijs en je hebt een motor waarmee je jaren vooruit kan.

Tekst: Hugo
Foto's: Brikkels
Modeljaar: 2013

Technische specificaties: klik hier.




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK