Suzuki VanVan 125 test: Een cult bike met retro-styling een combinatie die zorgt voor puur fun!

11-11-2013

Een kleine blik terug in de geschiedenis en we zien dat de Suzuki VanVan 125 al sinds 1972 op de markt is. Dit model had een luchtgekoelde 123cc 2 takt motor, met 9.8 pk (7.3kW) bij 6000 toeren!

Inmiddels zijn we in 2013, zo’n 41 jaar verder en de VanVan is weer helemaal terug. Dit nieuwe model heeft een luchtgekoelde 125cc 4 takt motorblok tot zijn beschikking en heeft een vermogen van 12 pk (9kW). Net even meer dan zijn voorganger. Naast meer vermogen is de Suzuki ook mee gegaan in de tijd en is voorzien van de hedendaagse technologieën zoals een elektronisch brandstofinjectiesysteem en katalysator.

Onderweg naar de Suzuki VanVan 125 heb ik al een glimlach op m’n gezicht, want als je de foto’s bekijkt van deze fiets zie je een hogefunfactor. Eenmaal aangekomen wordt mijn gevoel meteen bevestigd, wat een gaaf ding! Wat een dikke banden, breed zadel en wat is ie eigenlijk klein (laag). Daartegenover zie je weer het onwijs brede stuur en de fraaie afwerkingen. Geen draadje die zomaar ergens bungeld, nee, simpel, maar strak. Zo is het dashboard uitgerust met alleen een kilometerteller met daarop de totale kilometerstand en de dagteller. Daarnaast vind je 3 lampjes voor de richtingaanwijzer (ook beschik je over alarmlichten), neutraal en benzine. Meer heb je ook niet nodig… 

Terwijl ik plaatsneem op de motor bedenk ik me wat een lekker weer we eigenlijk nog hebben zo in de herfstperiode. Blauwe lucht, zonnetje en een funbike volledig tot mijn beschikking, dit moet wel een top test worden. Alhoewel, niets is zo veranderlijk als het weer in Nederland.

Na een klein stukje te hebben gereden zet ik de Suzuki langs de kant om deze nogmaals goed te bekijken. Van een afstandje, zoals net vermeld oogt de motor klein, maar kijk je naar zijn afmetingen valt dit reuze mee en zijn er kleinere fietsen in zijn soort (125cc) te verkrijgen. Met een wielbasis van 1.385mm en een breedte van 860mm is hij zelfs breder dan sommige zware motorfietsen. Mocht je niet met beide benen aan de grond komen dan moet je toch wel overeenkomsten hebben met onze vrienden uit het bos die wonen in paddenstoelen, de kabouters. Want een zadelhoogte van 770mm is niet heel hoog te noemen. Afijn, zodra je op de motor stapt ben je al deze maten alweer vergeten, want je hebt een uiterst comfortabele zit en de motor beschikt over een mooi geplaatst centraal zwaartepunt. Iedereen kan en zal zich thuis voelen op deze bike.

Bij de 125cc motoren is de topsnelheid niet belangrijk. Deze ligt bij alle modellen zo tussen de 100 en 120 km per uur. Wat wel telt en belangrijk is, is het gemak waarmee je kunt accelereren. Dat je niet bij het stoplicht staat en tijdens het optrekken aan alle kanten wordt ingehaald. Nou bij de VanVan is dit absoluut geen probleem. Je moet geen sprint van 0-100 in 3 seconden verwachten, maar je kunt zonder problemen vooraan het stoplicht gaan staan en als eerste weg zijn. Je hebt namelijk laag in de toeren al relatief veel koppel tot je beschikking welke goed doorpakt bij het doorschakelen naar de volgende versnelling. Zo trek je ‘m in 1x door naar de 80km per uur en vanaf hier moet je even geduld hebben voordat je bij de topsnelheid bent.

Hoe is dan het remsysteem van deze VanVan? Voor heb je beschikking over een enkele schijfrem en achter heb je een ‘ouderwetse’ trommelrem zoals ook op het model in de jaren ’70.  De combinatie van beide is zeer goed te noemen en zet de motor met gevoel en goed doseerbaar tot stilstand. Jammer is wel dat ze op het model anno 2013 niet gekozen hebben voor een verstelbare remhendel, deze is namelijk voor het ideale iets te ver van het stuur af. Maar dit is puur uit journalistisch oogpunt, je moet toch kritisch kijken, al is dat af en toe zeiken om het zeiken. Het remsysteem geeft verder namelijk veel vertrouwen en is ook gemaakt voor de spielerei om het zo een echt praktische funbike te laten zijn.

Op ieder terrein kun je met deze motor terecht, of dit nou bos/zandpaadjes zijn, of een ‘funpark’. Ook is het bochtenwerk geen probleem. Eerst was ik hier nogal sceptisch over door de dikke banden, zowel voor als achter.  Echter in de praktijk blijkt dit geen enkel probleem en laat de VanVan zich makkelijk de bochten doorsturen. Alleen als je echt van het ene oor naar het andere oor wilt gaan merk je dat de Suzuki duidelijk zijn grenzen aangeeft. De voorband zegt dan tot hier en niet verder, dit is ook prima, het is namelijk geen motor om iedere bocht je knietje mee aan de grond te leggen.

Het is echt een motor voor in de stad en B-wegen, ook een stukje touren is geen enkel probleem met de comfortabele zit. Zelfs de passagier zit relaxed achterop en dat is toch wel een unicum in zijn klasse. Je hebt zelfs een bagagerekje zodat je nog eens wat mee kunt nemen tijdens een dagje touren en naar een luxe hotel samen rijdt. Dit kan er namelijk wel van af als je naar het verbruik kijkt van 1:33! Dat is nog eens zuinig rijden. Met een prijs van 3.699,- zit de VanVan qua prijs mooi in de middenmoot van de markt. Hier krijg je kwaliteit voor en zeker veel bekijks op de weg! Deze motor heeft mij in ieder geval iedere keer een glimlach op het gezicht bezorgd en ik kon er geen genoeg van krijgen…

 

Tekst: Jeroen
Foto's: Brikkels
Bouwjaar: 2013

Bekijk hier de technische specificaties

 

 




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK